Mag een docent je 16 minuten langer op school houden omdat je moet vegen terwijl je geen rotzooi gemaakt heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is niet echt duidelijk. Moest je voor straf vegen of moest er gewoon iemand vegen omdat er wat rommel lag? Je hoeft toch niet altijd eerst rommel gemaakt te hebben om te moeten vegen? Als ik bij mij in het lokaal nog propjes o.i.d. zie liggen als de bel al gegaan is, vraag ik ook gewoon altijd aan de dichtstbijzijnde leerling of die ze even in de prullenbak wil gooien. Dat is echt niet als straf bedoeld hoor!

Antwoorden (7)

Ja dat mag denk ik wel hij kan het niet bewijzen en jij ook niet..
Hellaaas zijn leraaren altijd de baas :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een docent denkt dat je iets gedaan hebt, dan is dat voldoende om je straf te geven. Heb je het echt niet gedaan, dan zal je dat zelf moeten bewijzen. Achteraf kan je naar de leraar of je mentor toegaan als je het heel oneerlijk vindt, maar verwacht maar geen excuses als je zelf niets kan bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms als je je heel slecht gedraagt dan wel

en als je je goed gedraagt dan niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is, is jouw school in het bezit van een leerlingenstatuut. Hierin staan alle rechten en plichten van iedere aan de school gebonden leerling. In zo'n statuut hoort ook te staan wat de straffen mogen zijn die leraren uitdelen en wanneer zij die mogen uitdelen.

Meestal is het zo dat een statuut aangeeft dat een docent een PASSENDE straf moet uitdelen. Of dat ook in het statuut van jouw school staat kun je vragen aan een afdelingsleider of coördinator (het statuut moet in te zien zijn, dat is verplicht).

Wanneer jouw school niet over een leerlingenstatuut beschikt, houdt de school zich niet aan de wet en kun je eventueel contact opnemen met het LAKS (Landelijk Actie Komitee Scholieren) hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet. Als je ervoor zorgt dat je ouders je steunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij stel je 2 verschillende vragen. Ik ken scholen waarin in het leeringenstatuut staat dat leerlingen tot 17 u beschikbaar moeten zijn voor alles wat met school te maken heeft. De achtergrond is natuurlijk dat leerlingen allerlei baantjes hebben en dat ze anders zeggen "dan kan ik niet, dan moet ik werken".
Dus die 16 minuten zou best wel eens in orde kunnen zijn.

Over moeten boeten waar je niet aan schuldig bent is een andere zaak. Dat lijkt mij niet redelijk. Ik denk dat docenten ook mensen zijn en in alle redelijkheid denken dat je schuldig bent, en dus de rotzooi moet opruimen. Mensen maken vergissingen, helaas. Helaas ook dat er docenten zijn die niet toe kunnen geven dat ze fout zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij mag dat ja. xD