Welke ramp met een vergelijkbare omvang als de aardbeving in Haiti zou in Nederland kunnen plaatsvinden ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ontploffing van een kerncentrale zou iets dergelijks kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uh.... oef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,verder maar niet aan denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah joh, da's helemaal in Zeeland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En België net over de grens bij Antwerpen ( Doel ) . Dat zijn 4 grote . Bij zuidwestenwind ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10 omdat jij dacht aan het ondenkbare.

Andere antwoorden (11)

Als er bij een enorme storm alle dijken doorbreken.
Beetje vergelijkbaar met de watersnoodramp van '53.
Ik denk niet dat het aannemelijk is dat er hier een zware aardbeving zal zijn.
Nederlands grootste angst is water, en dat zal altijd blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zware stormvloed is het ergste wat Nederland zou kunnen overkomen als je over natuurrampen spreekt. Hoewel er waarschijnlijk wel minder slachtoffers zullen zijn. Anders wordt het natuurlijk met een terroristische aanslag of iets in die geest een chemische of biologische aanval kan honderdduizenden mensen het leven kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat een groot deel van Nederland overstroomt. Alleen denk ik niet dat dit heel snel zal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Onze" ramp zal meer lijken op wat er in New Orleans is gebeurd of wat er regelmatig gebeurt in Bangladesh: een enorme overstroming.

Toegevoegd na 2 minuten:
De kans op zo'n ramp is overigens klein gezien de omvang van onze dijken en waterkeringen en de controle daarvan.
Antoni
14 jaar geleden
Eigenlijk ben ik geneigd te zeggen : geen.
Echte rampen, zoals we die natuurlijk in 53 wel degelijk gehad hebben, zijn niet alleen een kwestie van natuurgeweld, maar een combinatie van natuurgeweld en armoede, slechte infrastructuur, geen reserves, geen noodplannen, geen backup. Zelfs de vergelijking met Katrina in new Orleans enige jaren terug gaat al mank.
We zouden hier in no time starten met reddingsoperaties, huisvestingsprojecten en wederopbouw.

We kunnen wel degelijk voorzien en onvoorzien (natuur)geweld over ons heen krijgen, maar op het niveau van de totale bevolking (niet de individueen die er het slachtoffer van worden natuurlijk, daar is elke ramp er 1 teveel) zou het op de lange termijn weinig impact hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erger nog zou kunnen...een inslag van een flinke meteoor.
(als we alleen over natuurrampen spreken....niet over door mensen veroorzaakt want dan weet ik er heel erg veel meer)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een enorme vloedgolf/stijging van water. Ca. tot aan de Utrechtse Heuvelrug zou alles onder water zijn. Daarna wordt ongetwijfeld Arnhem hoofdstad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een overstroming die het halve land tot Amersfoort zou overspoelen.
Maar dan zou het wel meters hoog moeten stijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardbevingen zijn in Nederland niet denkbaar op die schaal als in Haïti, omdat de bodem tot op grotere diepte zanderig is en omdat er geen grote breuken in de aardkorst zitten... Als er een grote beving zou komen, wat altijd kan natuurlijk, dan dempt de grond enorm, want die gaat glijden en schuiven en dat dempt de initiële trilling. Is de korst vast dan moet die tot in de bovenlagen kapot slaan en dan krijg je die enorme magnitudes op de schaal van Richter... En er zijn niet zulke horsten en slenken op grote intercontinentale breukvlakken in Nederland, dus wees niet bang, Nederland zal niet snel in puin vallen... Ik geloof zelfs dat er niet één grote allesverwoestende aardbeving in Nederland bekend is... Schaal 5 wellicht...

Nee dus, wees niet bang wat betreft een beving, water zoals anderen al antwoordden, dat is wel een optie... En een inslag van een meteoor natuurlijk ook, maar dan houdt het zo´n beetje op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De strijd tegen het water gaat in Nederland maar door en door, en de stijging van de zeespiegel ook. Dus een flinke overstroming zou in de toekomst niet ondenkbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het terug actief worden van de Rijndalslenk, een 'slapend' breuksysteem dat ook weer gewoon aan de gang kan gaan als de willekeur van de natuur het zo wil... Dan krijgen we hier ook aardbevingen en vulkanisme.