Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij het rijtje van de bezittelijke voornaamwoorden geven in het Duits?

Ik heb een Duits toets maar het enige wat ik nog niet snap is het bezittelijk voornaam woord. Moet ik de woorden vervoegen met het lidwoord eine en in welke naamval moet ik eine dan gebruiken? ik snap er niets meer van!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het bezittelijke voornaamwoord wordt gebruik om aan te geven van wie of wat iets is. Voorbeeld: Meine Katze.

De bezittelijke voornaamwoorden staan hieronder aangegeven:




ich =1

du =2

er = 3

sie = 4

es = 5

wir = 6

ihr = 7

sie = 8

Sie = 9
DE nummers ,welke U ziet staan behoren dus bij de nummers hieronder zo gauw als men een bezittelijk voornaamwoord wil zeggen/aangeven.


BEZIT ( dus van mij,van hem etc)

mein(e)=1

dein(e)=2

sein(e)=3

ihr(e)=4

sein(e)=5

unser(e)=6

euer(e)=7

ihr(e)=8

Ihr(e)=9


De uitgang -e- wordt aan het bezittelijk voornaamwoord toegevoegd als het zelfstandig naamwoord waar het bij hoort vrouwelijk is of in het meervoud staat (ofwel: bij alle zelfstandige naamwoorden waar die voor staat)

Groet:Zoekertje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt lidwoorden : de het een

Mannelijk: der des dem den


Vrouwelijk: die der der die


Onzijdig: das des dem das


Meervoud: die der den die

en je hebt bezittelijke naamwoorden. Dat zijn de woordjes die een bezit aanduiden: mijn huis, jouw auto, zijn kind

Als er geen lidwoord staat maar wel een bezittelijk naamwoord, dan gebruik je de lidwoord uitgang. Die moet dus altijd te zien zijn.

Dus
Mannelijk:
mein
meines
meem
meinen

Vrouwelijk:
meine
meiner
meier
meine

Onzijdig:
mein
meines
meinem
mein

meervoud:
meine
meiner
meinen
meine

Als er een lidwoord staat met een bezittelijk voornaamwoord, dan gebruik je het lidwoord met de normale uitgang en het bezittelijk naamwoord met die uitgang.

mannelijk:
e
en
en
en

vrouwelijk:
e
en
en
e

onzijdig:
e
en
en
e

meervoud:
en
en
en
en

Toegevoegd na 1 minuut:
paar typefoutjes...

Mannelijk:
mein
meines
meINem
meinen

Vrouwelijk:
meine
meiner
meiNer
meine
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding