Waarom zijn tunnels altijd vierkant of rond?

Ik ben bezig met een onderzoekje naar tunnels en vroeg me af waarom deze altijd dezelde vorm lijken te hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben blij dat je er tenminste netjes bij zet dat het voor een onderzoekje is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leek me wel zo eerlijk.
Overigens ga ik geen antwoorden kopieren o.i.d.
Dit is meer om voor mezelf wat achtergrond te creeeren.

Antwoorden (4)

Laat me raden : dat graaft het makkelijkst en alles wat er doorheen moet passen, past er netjes door.

Ik weet niet of ze het wel eens geprobeerd hebben met banaan- hart- en stervormige tunnels, maar bouwkundig lijkt me dat bijzonder ingewikkeld.

Een ronde tunnel is meestal uitgegraven (zoals ook dieren ronde tunnels uitgraven), een vierkante tunnel is meestal gebouwd (zoals je ook een huisje bouwt ; twee muurtjes en een dakje, waar dan weer een andere weg overheen komt te lopen.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk EN steviger kan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord, ik hou wel van een beetje sarcasme +1
Ronde tunnels (gemaakt door TBM's) zijn 't sterkst en rechthoekige tunnels zijn - als niet makkelijk TBM's gebruikt kunnen worden - vaak handig om te maken: met sterkte rechte stalen balken krijg je vanzelf rechthoekige tunnels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een driehoekig tunnel is een beetje moeilijk om er doorheen te gaan..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het de minst dure manier van tunnels bouwen/graven/boren is. Overigens ,ronde tunnels bestaan niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
precies ;))