Hoeveel zou je ongeveer aan een eigen paard per maand kwijt zijn.. ?

Ben wel benieuwd, wel met alles: stalling, dierenarts,voer enz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.9K

Antwoorden (3)

"Wat kost een paard of pony:

De prijzen van paarden en pony zijn erg afhankelijk van het ras,leeftijd en mogelijkheden. Je kunt een pony al vanaf 500 euro krijgen maar dat is geen sportpony. gemiddeld moet je denken aan prijzen tussen de 500-20.000 euro en meer het goedkoopste zijn pony's gewoon voor recreatie en natuurlijk zijn sportpony's veel duurder. Ook voor paarden geldt een marge van 1000-20.000 euro en meer...

Eenmalige aanschafkosten:
Als je een paard heb gekocht heb je natuurlijk spullen nodig:
- zadel: 300 euro tot hoe duur je maar wilt (300 is 2de hands)
- hoofdstel: vanaf 50 euro
- dekje: vanaf 20 euro
- halstertouw: vanaf 7,50 euro
- halster: vanaf 10 euro
- poetsspullen: vanaf 30 euro (set)
- dekens: vanaf 50 euro (je zult er meerdere nodig hebben i.v.m jaargetijden)
- beenbeschermers: vanaf 15 euro

Voor alles geldt dat je het zo duur kan maken als je wilt! Je kunt alles 2de hands kopen en goedkoop of alles/gedeeltelijk nieuw en duurder...

Vaste kosten per maand:

Na aanschaf van een paard moet je hem ergens stallen. Soms kan dat bij huis,maar vaak stal je hem ergens anders. Bij huis heb je kosten van voer, water, bodembedekking, onderhoud stal etc...
Stal je hem ergens anders dan varieren de kosten van 75 tot 400 euro per maand en soms meer, afhankelijk waar je woont! Bij een boer kan je vrij goedkoop stallen maar een mooi pension of een manege kost je al gauw meer. Ook is het verstandig om je paard of pony te verzekeren,er kan immers altijd wat gebeuren en een paard kan ook ziek worden.

Andere terugkerende kosten:
Dan heb je nog de kosten van een wormkuur (4 x per jaar) en de hoefsmid (ca. om de 8 weken). Ook moet 1 x per jaar de tandarts komen kijken.
wormkuur: 7,50 tot 20 euro per keer (wisselend per soort en merk)
- Hoefsmid: 50 tot 80 euro per keer (alleen bekappen of ook ijzers)
- Tandarts: gemiddeld 30 euro per keer of meer "

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/13020-kosten-van-een-eigen-paard.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de paardrij-juf van mijn dochter kost een paard of pony omgerekend eur 450 per maand. Dat is dus geen raspaard maar gewoon 'standaard'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onmogelijk te zeggen, geheel afhankelijk van waar je het paard stalt, wat voor paard het is (een shetlander hoef je echt geen deken voor te kopen, ook niet in de winter. Een zomer deken is voor een Fries ook overbodige luxe (voor meeste paarden, maar ja, je hebt van die mensen ;-) dus dat scheelt alweer in kosten). Als je hem gewoon op een goedkope stalling zet (dus geen manege of luxe pensionstal, maar een waar je gewoon zelf uitmest en voert en zo) denk ik dat je inclusief voer, stro etc zo rond de 350 euro per maand zit... Reken daar benodigdheden bij als hoofdstel, zadel, dekens, etc die je natuurlijk niet elke maand hoef te kopen maar die wel heel prijzig zijn.

Blijft nog kosten als dierenarts, verzekering, tandarts (ja! een paard moet ook af en toe naar de tandarts ja!), hoefsmid etc bij die je van te voren moeilijk kan inschatten (dieren/tandarts is maar net of het controle is of echt iets aan de hand en wat dan), en je komt echt wel over de 5000 euro in het jaar...

Het is een dure hobby ja. En het kost tijd, heel, heel veel tijd. Een paard moet elke dag eten en verzorging, ook als jij een keer een baaldag hebt of als het buiten stormt, regent en onweert. Koop alleen een paard als je echt weet waar je aan begint, al jaren 1 keer in de week les op een manege geeft geen ervaring. Neem eerst een verzorgpaard voor een heel aantal dagen in de week, en fiets daar een heel jaar naar toe. Dus niet alleen in de lente en zomer, maar ook door alle herfstachtige regenbuien en s winters door sneeuw en ijzel. Als je het dan nog steeds echt wilt, goed genoeg voor het paard kan zorgen en het geld kan ophoesten (inclusief onverwachte kosten zoals een dure dierenarts rekening!), dan kun je er nog eens over nadenken ;-)