Kun je door een vis graat in je keel stikken?

Ik at vandaag vis waarin de graten er nog in zaten.
Als een graat in je keel komt kan je daardoor stikken?

En hoe kun je dit zelf oplossen als er een graat al in
je keel zit? ( dus zonder externe hulp).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
26.4K

Het beste antwoord

Een visgraat in je keel kan gevaarlijk zijn. Het hangt van de dikte af hoeveel pijn het doet. Meestal raken mensen in paniek wanneer dit gebeurd.en gaan hyperventileren of krijgen een paniekaanval. Er gaan maar zelden mensen aan dood omdat een visgraat vanzelf weer wordt verteerd/opgelost. Van de huisarts krijg je vaak het advies om veel brood te eten, dit is wat dikker en kleffer als je het doorslikt en neemt de visgraat vaak mee. Verder helpt azijn bij het oplossingstraject. Het maakt de graat soepeler. Wanneer je echt een grote graat vast hebt zitten kan deze er in het ziekenhuis uit gehaald worden d.m.v een kleine ingreep, maar wel een onprettige ingreep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zou er van kunnen stikken. Als je je toch zorgen maakt zou ik even naar de dokter gaan en anders als je pijn hebt naar de eerste hulp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook een keer gehad dan is het handig als je brood in de buurt hebt maar dan alleen het binnen stuk dus geen korstjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
My is altijd geleerd dat je niet kunt stikken in een graat van een vis, wel is het eng en kan het beetje pijnlijk zijn (at vroeger heel veel vis en gebeurde zo nu en dan). Niet in paniek raken en vervolgens een klein stukje brood gedrenkt in olie door slikken, de graat gaat dan meestal mee met stukje brood. Daarna heb je vaal nog wel het gevoel dat er iets in zit, maar dat is dan het plekje waar graat zat en dat dan beetje geïrriteerd is geraakt. Beetje melk drinken (voor slijm productie) ... En vooral rustig blijven ;-) geldt overigens alleen voor vissengraat omdat deze ook door je lijf zou kunnen worden afgebroken (in tegenstelling tot gevogelte) 
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stikt als je niet meer voldoende lucht binnen krijgt om te ademen.
Een visgraat is niet zo dik dat die de hele luchtpijp kan verstoppen, dus daar kan je niet in stikken.

Als de graat dwars zit, kan die dus alleen maar pijn doen. Vervelend, maar niet dodelijk.