Paar vragen koninginnedag

Ik heb een paar vragen over koninginnedag.
1. Hoe oud is Beatrix ?
2. Waarom vieren we niet koninginnedag op de verjaardag van Beatrix? Juliana is toch dood gegaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Beatrix is van 31-01-1938. Ze is dus 73. En dat zal OOK een reden zijn om dan geen Koninginnedag te vieren. Ga jij op 31 januari buiten op een vrijmarkt zitten/lopen? Ikke niet hoor. Veels te koud. En 30 april is nu eenmaal een traditie geworden/gebleven :)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat kan mij het schelen wat voor dag het is?
het gaat om de sfeer enzo... als de 11-stedentocht is, loopt toch ook het hele land uit om feest te vieren in de kou? en trouwens, 30 april is een dag in het jaar dat er altijd veel kans is op regen, zoals je ook de afgelopen jaren gemerkt zult hebben. kortom, dat gezwets over klimatologische omstandigheden is een pure drogredenatie.
MissBiggie
12 jaar geleden
Nou nou....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regering heeft die keus niet gemaakt, dat deed en doet de koningin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bananenman: De kans op vorst (in dit verband) dus vriesweer) is in april wel veeeeel kleiner!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik snap dat de kans op vorst kleiner is, maar niet waarom vorst een spelbreker ofzo zou moeten zijn.
neem bijvoorbeeld al die kerstmarkten.. en heerlijk toch als je in de sneeuw een bak gluhwein kan scoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, das waar. Maar kinderen op kleedjes in de vrieskou..... kunnnen alleen maar zwavelstokjes verkopen.....
Bij de troonopvolging op 30 april 1980 besloot koningin Beatrix deze dag als koninginnedag in stand te houden als dag van aanvaarding van haar ambt als staatshoofd en inhuldiging als koningin der Nederlanden, en om haar moeder te eren.

Een praktische overweging was dat op haar eigen verjaardag (31 januari) het weer, in tegenstelling tot eind april, niet geschikt was voor een grootschalig buitenevenement.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op 31 januari is het te koud, zelfs voor prinsjes en prinsesjes.
Voordat Juliana koningin was vierden we, zoals sommigen zich kunnen herinneren, koninginnedag op de verjaardag van Wilhelmina, geboren 31 augustus 1880.
Lijkt me een nog geschiktere datum dan 30 april.