Ik wil mijn roepnaam veranderen, kan ik dat doen?

Ja, niet officieel maar mijn roepnaam.
ik heet nu pim, en dat is een leuke naam ja, apart en stoer, maar het word gewoon heel erg vaak geassocieerd met een jongen. Ik vind dat helemaal niet leuk, vooral omdat ik zelf best meisjesachtig ben. mijn volledige naam is Pim Iris Maria (initialen ook P I M) en dan zou ik graag Iris genoemd willen worden, maar mijn officiele naam is dan nog pim, alleen mijn roepnaam is dan mijn 2e naam.
Ik twijfel alleen best wel, aangezien het een hele grote stap is, en je hele omgeving je natuurlijk bij mn 'nieuwe' naam moet gaan noemen.

(ps:ga nu ajb niet zeggen 'pim is leuk', heel lief, maar daar heb ik niks aan, aangezien ik toch niet zo wil genoemd blijven worden)
(ps2: dit is echt niet de eerste keer dat ik er aan denk, sinds ik op de basisschool wel er eens mee ben gepest (niet heel erg of zo) denk ik er al overna, maar heb ik er nog nooit iets mee gedaan)
(ps3: ik ben nu 16, ga na de zomer naar 5havo (examenjaar) en dat lijkt me misschien ook wel een geschikt moment, zo vlak voordat ik met mijn studie begin enzo)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
12.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden, ja ik weet dat het kan. mijn ouders zullen er denk ik niet heeel veel problemen mee hebben, eigen keuze zullen ze zeggen. Ook omdat mijn naam gewoon hetzelfde blijft, maar ik alleen bij mijn 2e naam genoemd wil worden.
Maar is het nou raar, of wel begrijpelijk? Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Antwoorden (9)

Mijn schoon moeder heet officieel joopie, ze heeft haar roep naam veranderd naar Joke. Vaak is het wennen voor familie, vrienden enz. Maar je bent daar verder vrij in. Wellicht vinden je ouders het niet tof omdat je afziet van het door hun gekozen roepnaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je roepnaam is je eigen keuze, en dat kan je dus veranderen.
Het is het gemakkelijkst om dit te veranderen op het moment dat je toch al in een verandering zit: van de basisschool naar de middelbare school bijvoorbeeld. Dan begin je gewoon met je nieuwe naam.

Als je niet in een dergelijke verandering zit, dan zal je het overal moeten gaan vertellen. En zul je heel veel gesprekken hebben, iedereen zal zeggen 'oh, maar jij bent zo echt Pim, en Iris is zo anders' of zo. Maar als jij het belangrijk vindt, kan je dat gewoon doen. Moet je het zelfs gaan doen!
13 jaar geleden
Om antwoord op je vraag te geven: Ja, dat kan natuurlijk. Je zegt dat het niet officieel hoeft, maar dat is ook mogelijk mocht je dat willen. Je moet dan naar de gemeente om dat aan te vragen.

Je ouders zullen het niet leuk vinden dat je dit wilt, maar het is jouw leven. Jij moet de rest van je leven aangesproken worden met die naam! Zeg het eerst rustig tegen de mensen om je heen, dan wennen ze alvast. Nu is het een geschikt moment ja, voor je vervolgstudie! Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een jaar of 6 geleden eens gekeken naar de mogelijkheid om mijn voornaam officieel te laten veranderen.
Het is inderdaad mogelijk, maar schijnt heel duur te zijn, en je schijnt dan ook voor een rechter te moeten beargumenteren waarom je een nieuwe naam zou moeten mogen nemen. Als je van geslacht verandert, of vanwege (jeugd- of familie-) trauma's van naam wilt veranderen, is dat geen probleem; maar voor luxe-redenen (een andere naam mooier vinden bijvoorbeeld) krijg je volgens mij niet zomaar toestemming om officieel te veranderen.
zeker kun je je roepnaam veranderen.
toen ik mijn diploma kreeg stond er met grote letters:
hierbij verklaren wij dat Eleonora Maria .... etc.
ik dacht wauw: klinkt veel mooier dan mijn roepnaam.
ik heb toen mijn geboortenaam Eleonora aangenomen, soms wel lastig, mijn familie blijft mij bij mijn oude roepnaam noemen die ik hier niet noem trouwens.

inmiddels heb ik er vrede mee dat de familie mij niet bij mijn geboortenaam noemt. soms is het ook lastig, want de naam 'Eleonora' is lang. ex-werkgevers, collega's en vrienden noemen me gewoon Eleonora.
sommigen, uitzonderingen, noemen me Eleo, Leo ook wel Noortje. allemaal best en prima.

Iris klinkt prima, je heet ook nog eens echt zo
en je hoeft net als ik destijds niet veel te veranderen.
zeker alle nieuwe mensen kennen je straks niet anders dan als Iris.

en mijn moeder heeft haar naam, Petronella, ook verandert. ze vond de naam afschuwelijk. toen ze 18 werd zei ze: ik wil vanaf nu Els genoemd worden, en zo geschiedde.

succes ermee!

Toegevoegd na 9 minuten:
ik vind je gedachtegang niet raar
en zeker begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan! Als je je aanmeldt voor je nieuwe studie zou ik er meteen mee beginnen. Gewoon Iris invullen als roepnaam. Dan zal niemand je als Pim kennen. Voor vrienden en familie thuis kan je de situatie uitleggen. Ze zullen het heus begrijpen en accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat kun je gewoon doen als je dat wil! Als je het niet officieel laat veranderen zul je nog wel regelmatig moeten uitleggen dat je je roepnaam hebt veranderd. Bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Op je C.V staat namelijk je hele naam. Maar omdat je 'nieuwe' naam al in je doopnamen voorkomt, zal dit ook wel meevallen. Gewoon volhouden totdat niemand meer beter weet! Ik heb het ook gedaan, ik ben er nog steeds heel blij mee en mijn officiële roepnaam past helemaal niet meer bij me! Dat vind de familie ook. Iris is een prachtige vrouwelijke naam. Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar, ik vind mijn oude, officiële naam ook helemaal niet meer bij me passen. Die naam is niet met mij mee gegroeid maar stil blijven staan en die associeer ik dus ook met vroeger; ik voel me ook altijd meteen weer een jonge tiener als ik met mijn oude naam aangesproken word (bij officiële instanties bijvoorbeeld).
Ik noem mijn officiële naam ook wel eens mijn kinder-naam, en mijn huidige naam mijn volwassene-naam.
Jahoor natuurlijk kan dat, Pim is een leuke naam maar duidelijk meer een jongensnaam. Mooi dat je je tweede naam een goed alternatief vind. Ik zou het persoonlijk in je examenjaar al aangeven aan je omgeving. Bij waarom vertel je gewoon dat je je meer kan identificeren met Iris, je bent immers toch een meisje op weg naar vrouw! Op die manier krijg je straks geen rare situaties als je nieuwe vrienden van je studie voorstelt aan oude schoolvrienden en deze vragen waarom ze je allemaal Iris noemen.. Gewoon vertellen aan de belangrijke mensen om je heen en tegen de docenten. Denk dat iedereen er wel begrip voor heeft. Bovendien is het jouw naam :) Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vul altijd bij mijn roepnaam mijn eigen naam in en bij officiële naam de namen die mijn ouders mij gegeven hebben. Als ik slechts één optie heb, vul ik mijn roepnaam in met mijn achternaam.

Roepnaam is niets officieels, het is de naam waarmee mensen je aanspreken. Je roepnaam staat ook niet geregistreerd bij de gemeente en kun je dus zo vaak veranderen als je wil. Je officiële naam Pim Iris Maria kun je niet zomaar veranderen, wel zoveel mogelijk negeren ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat kan je gewoon doen.
Officieel laten veranderen is moeilijk en duur, en lukt zonder 'goede' reden niet snel.
Maar gewoon in de praktijk blijkt het prima te doen.

Ik ken aardig wat mensen die dat gedaan hebben, en in bepaalde spirituele stromingen is het zelfs redelijk gebruikelijk om van een goeroe een nieuwe naam te krijgen en die voortaan te gebruiken.

Ik heb zelf ook mijn naam veranderd, en dat bleek heel makkelijk te gaan. Er waren een paar mensen die het vreemd vonden, en het duurde even voor iedereen eraan gewend was en me niet meer automatisch bij mijn oude naam noemde, maar ik vond het sneller gaan dan verwacht en kreeg ook veel steun van mensen.

Ik heb op nieuwe scholen gewoon bij mijn inschrijving altijd een brief gedaan voor de administratie met daarin uitgelegd dat mijn middelbare school diploma en ID-kaart natuurlijk mijn oude naam bevatten, maar dat ik graag in het systeem zou willen met mijn nieuwe naam, en dat leraren en klasgenoten mij dus alleen met mijn nieuwe naam op de lijsten zien staan. Ik heb op meerdere scholen gezeten, en elke keer werd mijn verzoek zonder problemen uitgevoerd.

Een school waar je al met je oude naam ingeschreven en bekend staat, is natuurlijk wat lastiger.
Als je het makkelijker vindt, kan je er ook voor kiezen om het op je huidige school alleen officieus te doen, dus mensen te vragen je bij je nieuwe naam te noemen, maar op de klassenlijsten enzo het gewoon even te laten zoals het is; en het 'officiële' pas doen als je gaat studeren.