Wil het leger in, ouders liggen dwars

Ben nu 15, wil het leger in.

Mijn moeder vindt het te gevaarlijk, mijn vader vindt het leger niks vanwege de bezuinigingen. Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (3)

Waar wil je precies bij, landmacht, luchtmacht of marine?

Wat wil je doen bij het leger, monteur, elektriciën, soldaat, bewaker? Je moet eerst gaan kijken wat je wil gaan doen. Kijk eerst eens even rond wat er allemaal mogelijk is. Er is zoveel te doen in het leger. Ga eens naar een open dag.

Welke opleiding doe je momenteel op de middelbare school? Daarna kun je misschien naar de opleiding van veiligheid en vakmanschap, daar krijg je 2,5/3 jaar vooropleiding van het leger, en het is zeker dat je daarna een baan krijgt bij het leger. Dit is MBO niveau.

PS: Ik ben nu 17 jaar, ik zit nu op HAVO. Daarna ga ik nog 4 jaar HTS Bouwkunde doen, en daarna ga ik bij de Mariniers (hoort bij de marine, zijn niet zomaar soldaten, ongeveer de best getrainde van Europa) en ga daar de officiers opleiding doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide bezwaren zijn heel begrijpelijk, zeker in deze tijd van bezuinigingen. Laat je inderdaad eerst goed informeren wat een baan bij de landmacht (of een andere Defensieonderdeel) precies inhoudt. Je zou bijvoorbeeld ook Veiligheid & Vakmanschap kunnen doen. Meer info: zie bron.
Een kleine correctie op het voorgaande antwoord: een baangarantie is er niet bij Veiligheid & Vakmanschap. Wel een hele grote kans op een baan, aangezien de instroom van nieuw personeel altijd nodig zal blijven. Maar met een VeVa diploma (mbo) heb je ook buiten Defensie veel mogelijkheden. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het leger nog niet in, Ten 1e je bent 15, en om het leger in te gaan moet je 17.5 zijn, dat is als je door de keuring komt je een half jaar op AMO moet, dus als je je AMO heb gehaald ben je 18, ten 2e het leger heeft voorkeur bij mensen die een school diploma hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat ik zou doen als ik jou was is, je inschrijven bij de Landmacht/Luchtmacht/Marine voor een informatie gesprek, dus is helemaal gratis en er zit niks aan verbonden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het leger is niet zo gevaarlijk, ligt net aan welke functie je gaat doen. Stel je bent monteur, en je word uitgezonden dan blijf je op het camp.