Aanvaarden heeft voor mij iets wat je langzaam en weloverwogen zou kunnen doen! Je denkt erover en vervolgens aanvaard je het. Je glijdt als het ware in die fase!
Accepteren is meer een directe, korte, zakelijke aangelegenheid. Je zegt ja of je zegt nee, je accepteert het of je accepteert het niet!
Dit is mijn gevoelsmatige beleving van deze twee woorden, die inderdaad volgens het woordenboek precies hetzelfde betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvaarden en accepteren beginnen hetzelfde en eindigen hetzelfde... Met een a en met een n...
Ondertussen kan het verschillen, maar de oorzaak en het gevolg zijn hetzelfde...

Het enige verschil in mijn optiek zou kunnen zijn dat accepteren vaak vooraf gegaan wordt door afwijzen en dat aanvaarden een zijnstoestand is van rust en vrede, waarin accepteren als vanzelf gebeurt... Accepteren lijkt me meer een éénmalige aangelegenheid, terwijl aanvaarding bestendiger lijkt als levenshouding...

Maar zoals ik al zei, het begin en eind is hetzelfde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets *aanvaard* dan heb je het helemaal aangenomen, je ziet iets in wat je eerder niet zag en je begrijpt het nu, hoe het zit, je bent het er nu mee eens.

Als je iets *accepteert* vind je het nog steeds niet echt leuk, maar vooruit, ik zal het maar laten rusten en er op de een of andere manier mee omgaan ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou in je regels de 2 woorden gevoelsmatig inderdaad andersom gebruiken. Ik denk dat het meestal wel uit de context blijkt wat er bedoeld word.
Volgens de encyclopedie is er geen verschil, bij aanvaarden staat accepteren en andersom.

Ik zou zelf een klein nuanceverschil kunnen aanbrengen. Je kunt eenmalig iets accepteren, aanvaarden klinkt voor mij alsof het iets permanent is.

Als ik deze twee begrippen doortrek naar mezelf, zou ik kunnen zeggen dat accepteren een vorm is van zijn; aanvaarden dat is wat is.

Ik zie dus zelf een subtiel verschil, maar dat kan ook met het woord op zich te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou denken dat aanvaarden meer gericht is op 1 keer. En accepteren meer blijvend. Je kunt bijvoorbeeld aanvaarden dat je moet lijnen omdat je te dik bent. Dit zal ook weer stoppen, als je klaar bent. Je kunt ook accepteren dat je wat zwaarder bentt. Dit blijft dan ook. e zult niet gaan lijnen...

Denk ik dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kleine enquête hier in huis: de twee mannen gebruiken het door elkaar (omdat het precies hetzelfde betekent volgens het woordenboek), de vrouwen hebben een voorkeur voor accepteren bij concrete/zakelijke dingen en aanvaarden voor dingen waar je (helaas) niets aan kunt veranderen, vaak gevoelsmatige dingen.