Kan iemand zomaar parkeren verboden en uitrit vrijlaten op zijn achterdeuren hangen?

Een restaurant in verbouwing heeft verbodsbordjes opgehangen aan de achterdeuren (verboden te parkeren en uitrit vrijlaten)
Hij heeft hier geen vergunning voor, de politie geeft aan dat een auto er legaal staat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
13.9K

Antwoorden (6)

In principe mag iedereen dergelijke bordjes ophangen...

Het heeft alleen dan zin als de borden zijn opgehangen door één door 'Rijkswaterstaat' erkende organisatie, Waaronder standaard de Gemeenten in ons land. Deze borden zijn te herkennen aan een niet zomaar verkrijgbare sticker van Rijkswaterstaat. Eveneens staat op deze sticker een code die word verstrekt door Rijkswaterstaat in het kader van 'Wet verkeersborden en reglement verkeerstekens'. Hiernaast kan er alleen maar aanspraak worden gemaakt op dit reglement als het 'GEEN' zogenoemd privé terrein betreft...

Op zogenoemde 'afgestoten' bedrijfsterreinen kom je regelmaat een willekeur van verkeersborden. Deze borden hebben juridisch geen enkele waarden...

Aangezijn jouw omschrijving deze borden zeer waarschijnlijk binnen het zogenoemd 'kadaster' vallen en/of dus op privé terrein zijn geplaatst. Hebben deze borden dus totaal geen waarden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Magje op iemands priveterrein wel zondermeer parkeren dan ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op eigen terrein mag je, tot op zekere hoogte, ook eigen regels stellen, wegsleepregeling van kracht is er zo een.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: Als er staat 'op de achterdeur' dan ga ik er vanuit dat het betrekking heeft op een parkeerplaats op de openbare weg. @Jet: Deze wegsleepregeling heeft juridisch alleen maar waarden als het om tijdelijk geplaatste borden gaat met aangegeven tijdstip. Dus de datum en/of dag is vermeld en het tijdstip vanaf: Wanneer het bord 'wegsleepregeling' op een gevel zit dan is dit door de desbetreffende gemeente geplaatst om een bepaalde reden. De voornaamste reden is dat het hier om een bestaande uitrit gaat en er voor de uitrit een wit kruis op het wegdek staat. M.b.t. 'eigen terrein' heeft dit juridisch alleen maar zin als dit terrein omheind is met hekwerk en er binnen dit hekwerk geparkeerd wordt. En zelfs dit is juridisch discutabel te noemen...
Volgens mij mag het officieel niet, maar is het altijd de moeite waard om het te proberen. Ik ken het zelfde probleem - helaas - uit de eigen woonsituatie. We wonen in een huis met een inpandige garage, en de garare/voordeur liggen meteen aan de straat. Dat is dus niet onze eigen grond, maar gewoon 'straat'. Maar om zelf met de auto (en ook met de fiets trouwens) het huis uit te kunnen, heb je die ruimte wel nodig. Veel mensen slaan er ook bijvoorbeeld hun scootmobiel op. Maar het is officieel volgens de gemeente een 'berging', ondanks de brede openslaande deuren of roldeuren die nadrukkelijk bedoeld zijn voor het bergen van een auto. En ik ken niet vele mensen die die uitsluitend in opslag hebben.

Waarom mensen het in hun botte verstand halen zomaar zondermeer andermans garage/uitrit te blokkeren, meestal omdat ze te beroerd zijn om meer dan 5 meter te lopen vanaf de dichtstbijzijnde parkeerplaats,ontgaat mij ten enen male, maar het gebeurt. Nu kun je in een woonwijk de eigenaar van de auto nog vrij makkelijk achterhalen en aan zijn oren trekken om even voor je deur op te krassen als je er zelf uit of in wilt, maar een restaurant in een wat drukker stadsdeel heeft mooi het nakijken. En daar sta je dan, je eigen uitrit niet in- of uitkunnend......

Ik kan me dus goed voorstellen dat ze, legaal of niet, op die manier proberen hun uit- en inrit in elk geval een béétje vrij te houden, zeker als je daar met een verbouwing steeds heen en weer moet. Van het fatsoen moet je het blijkbaar niet meer hebben. En dan maar hopen dat er niet te veel mensen zo bijdehand zijn om te weten dat ze rustig die deur mogen blokkeren zonder verdorie nog een boete op te lopen ook. Raar gedoe. Typisch Nederlands wellicht ?? Garages bouwen maar de in- en uitritten openbare weg / parkeerplek verklaren ?? Volgens mij hoef je niet eens zo heel diep na te denken om de volslagen belachelijkheid daarvan in te zien.

Dus ja, het mag eigenlijk niet of is althans geen officieel verbod waar sancties aan zitten (in tegenstelling tot het parkeren op een altijd lege invalidenparkeerplaats), maar de daagse realiteit noopt je er blijkbaar toe. Andermans deuren blokkeren is blijkbaar niet strafbaar, dus wie daar geen been in ziet kan hier gerust zijn gang gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jouw garage een oprit heeft, mag niemand zijn auto daar voorzetten. Maar dat geeft geen garantie dat niemand dat doet. Ik weet ook uit ervaring dat er zat a-socialen zijn die zich daar niks van aantrekken en denken dat zulke regels niet voor hen gelden. Te beroerd om een paar meter extra te lopen...
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist. Maar de politie doet niks anders dan zeggen 'dat ze er niks aan kunnen doen'. Tja, wat moet je dan ?? Gelukkig is deze straat niet zo erg als sommige straten rondom het winkelcentrum ; daar moeten mensen gewoon gedwongen hun eigen auto altijd buiten parkeren, want binnen zetten is jezelf opsluiten. En maar hopen dat je voor je eigen deur kunt staan als je terugkomt....
Ja hoor dat kun je er zo ophangen, als je een beetje handig bent ; ) Maar de vraag is of het mag denk ik. Het betreft waarschijnlijk een tijdelijke uitrit? De uitrit moet vrijgelaten worden , omdat iemand zijn eigen erf moet kunnen betreden maar het parkeerverbod zal hij/zij aan moeten vragen. Als de politie het aangeeft mag jij daar gewoon parkeren, mag je het bord gewoon negeren. Maar misschijen doet hij dat omdat er anders kans op bouwschade bestaat? In dat geval kan hij beter bordjes ophangen met iets van: ivm verbouwing parkeren op eigen risico
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag wel maar als de politie erbij wordt gehaald wordt er geen waarschuwing of boete uitgedeeld.Is mij verteld door ome agent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een verkeersteken dat rechtsgeldig geplaatst is moet een verkeersbesluit zijn genomen in het kader van de Wegenverkereswet (of specifieker: Besluit administratieve bepaling inzake het wegverkeer (BABW)). Meestal berust de bevoegdheid tot het nemen van zo’n besluit bij de gemeenteraad, via de algemene plaatselijke verordening.

De borden die jij noemt zijn geen officiële verkeerstekens volgens de wegenverkeerswet. Als de uitrit daarnaast niet via een besluit op grond van het BABW door de gemeenteraad is aangewezen (en daarbij de stoep is verlaagd) geldt dat stuk van de openbare weg niet als uitrit. Let wel op dat het geen eigen grond betreft van het restaurant, want dan zou je op andere grond daar niet mogen parkeren zonder toestemming.

Dus het antwoord op je vraag: Ja, je mag een dergelijk bord op eigen terrein ophangen, maar het plaatsen van een dergelijk bord heeft geen rechtsgevolg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor een uitrit mag absoluut nooit geparkeerd worden,dus kan de auto er niet legaal staan ook de auto van de eigenaar niet.(oncontroleerbaar) iedereen is het verder vrij om een parkeerverbod uit te vaardigen voor grond die in eigendom is en de politie zal niet hoeven te controleren of een dergelijk verbod door een ander dan de wetgever is uitgevaardigd.