hoe leer ik een woordenschat en topografie toets kan je a.u.b. antwoord geven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Door in de boeken te duiken en de daarmee de leerstof je 'eigen' te maken! Denk ik zomaar.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke dag een beetje leren.
herhalen werkt het beste!
door te herhalen blijft het beter hangen.

veel leerplezier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door heel veel te schrijven, kopieer je topografie en schrijf wat waar is welke land het is. Mijn kinderen deden het ook zo en mijn dochter kreeg altijd 10 en. Veel succes met leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel herhalen werkt altijd het beste!
Wat mij vroeger altijd hielp was ezelsbruggetjes verzinnen. Zo weet ik nog precies dat het bovenste stipje die we moesten leren in Zuid-Holland Leiden was, omdat ik dacht aan het woord LEIDER. (omdat de leider bovenaan staat en dit stipje ook het bovenste stipje in Z-Holland was).

Het beste kan je elke dag wat leren en dan herhalen van de vorige dag. Dit werkt beter dan in een keer alles stampen. Hoewel dit laatste bij mij ook wel werkte. Ik was dan alleen de dag na de toets alles weer kwijt, maar op de dag zelf wist ik het nog perfect (A).

Verder studeer ik psychologie en daar heb ik geleerd dat je dingen beter onthoudt als je er in je hoofd een soort plaatje bij bedenkt. Helaas gaat dit voor topografie niet werken omdat het niet echt woorden zijn waar je een plaatje bij kan bedenken. Het werkt beter bij rijtjes woorden zoals konijn-strik. Als je dan een konijn met een strik voor je ziet, onthoud je het beter dan als je puur de woorden leert. Misschien is dat wel iets voor je woordenschat toets? Ik weet niet in welke vorm dat getest wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor topo werkt het maken van ezelsbruggetjes heel goed. Met mijn kinderen maakte ik altijd zinnetjes met de beginletters van de plaatsen in een bepaalde volgorde. Als je bijvoorbeeld alle steden van een provincie moet leren, trek je een lijntje van de ene naar de andere stad en verzin je er een zin bij met de beginletters van de steden als eerste letter van elk woord van de zin. Bij je toets kun je dan makkelijk weer terugbedenken hoe de steden heten. Er zijn ook topo-spelletjes op internet te vinden.

Woordenschat is een kwestie van stampen; je kunt jezelf overhoren met www.wrts.nl Daar voer je je woordenlijstje in en vervolgens wordt je overhoord en krijg je ook te zien hoe je het er van af gebracht hebt.