Wat heeft het woord slijten met een drankhandel te maken?

Waarom noem je een drankenhandel een slijterij? Vanwaar komt dit woord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
11K

Het beste antwoord

Hier kun je lezen hoe het woord "slijterij" is ontstaan:

Een slijter is een ander woord voor een verkoper van kleinhandel.
Een persoon die grote hoeveelheden handel koopt (groothandel; en dus niet zelf maakt) en deze dan weer in kleine hoeveelheden verder verkoopt (kleinhandel), wordt een slijter genoemd.
Vroeger had je naast de diverse soorten slijters zoals broodslijters en vleesslijters ook drankslijters. Omdat het vrij verstrekken van gedestilleerd uit de hand liep, werd in 1882 een wet ingevoerd door de overheid. Door deze strenge regels voor drankslijters werd de kleinhandel van drank min of meer aan banden gelegd. Drankslijters dienden zich vast te gaan vestigen en zo ontstonden de eerste echte slijterijen. De term drankslijter veranderde door het vast vestigen van de diverse kleinhandelaren automatisch in slijter.
In de volksmond wordt dus onder slijter verstaan: een handelaar die zijn/haar winkel (lees Slijterij) heeft ingericht voor alleen en uitsluitend de verkoop van alcoholische dranken voor gebruik elders dan ter plaatse
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

SLIJTER; Woordsoort: znw.(m.); Modern lemma: slijter

znw. m. Van Slijten met -er. Daarnaast voor het vr. slijtster.

Iemand die waren, inzonderheid als wederverkooper, in het klein verkoopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slijten betekent ‘in het klein verkopen, aan de man brengen’. Dat is een specifieke overgankelijke betekenis die ontwikkeld is uit ‘verbruiken’.
Een slijter is iemand die waren, inzonderheid als wederverkoper, in het klein verkoopt. Dat woord is afgeleid van slijten. Tegenwoordig is het specifiek in gebruik voor een ‘verkoper van sterke alcoholische dranken’. In vroegere tijden kon het ook brood of melk zijn.
Een slijterij is een bedrijf of lokaal waar sterke drank in het klein wordt verkocht, anders dan voor verbruik ter plaatse.
Amadea