Zijn de voorspelingen van Nostradames waar of toevalEn hoe kwam hij aan die weetenschap.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele belangwekkende wetenswaardigheden over Nostradamus:
- Hij kon heel goed voorspellen.
- Daar kon je hem bij wijze van spreken midden in de nacht voor bellen.
- Hij droeg graag een strakke groene broek, die hem erg goed stond

Antwoorden (4)

Ik kan ook wel 1000 vage voorspellingen doen, net als jij. 'T zou dan een wonder zijn dat er nooit iets gebeurde wat met een beetje fantasie niet op zo'n antieke voorspelling lijkt. Vooral als je een lange periode neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voorspellingen van Nostradamus zijn zo vaag, zo breed en zo aan interpretatie onderhevig, en bovendien zo lastig te vertalen dat je er ook werkelijk alle kanten mee op kunt. Als hij voorspellingen wilde doen, dan heeft hij in elk geval neit te veel details prijs willen geven, want het is vaak weinig meer dan raad je plaatje.

Een heel enkele keer zijn knappe, fantasievolle vertalers in staat een werkelijke gebeurtenis achteraf (! - altijd achteraf!) te plakken op een zogenaamd voorspellend kwatrijn, waarin dan welzo ongeveer elk woord een symbolische betekenis had die geinterpreteerd moest worden. Tja, zo kan ik het ook, denk ik dan wel eens.

Daarnaast heeft hij ook ZO veel kwatrijnen geschreven (en het merendeel kunnen we helemaal niets mee) dat een knappe ' interpretator' voor elke belangrijke gebeurtenis wel en passend kwatrijn bij elkaar kan puzzelen. Heel af en toe is er eentje wel redelijk duidelijk, maar is de voorspelde gebeurtenis duidelijk niet gebeurd. Dat wordt dan weer verklaard met Jungeriaanse constructies over parallelle dimensies en weet ik wat voor mogelijke kolder nog meer.

Het grappigst is nog hoe er ook duidelijk valse en nieuw geschreven kwatrijnen opduiken als er iets gebeurt, zoals de aanslag op de Twin Towers. Toen circuleerde er een interessant en zeer eenvoudig te interpreteren kwatrijn over twee vogels van vuur en hoge bergen en een nieuwe wereld in brand... Buitengewoon creatief, maar niet van de hand van Nostradamus.

Onze neiging en gave om overal verbanden te zien ook waar ze niet zijn, hebben van Nostradamus één van de belangrijkste profeten gemaakt die invloed heeft tot in deze tijd. Zijn zeer vage voorspellingen zijn dan ook dankbaar en kneedbaar materiaal. En zolang er steeds achteraf een kwatrijn op een gebeurtenis geplakt kan worden, blijft hij een trouw leger volgelingen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'dat je er ook werkelijk alle kanten mee op kunt'
Exact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En gelovigen is het makkelijk zoete broodjes voeren. Zie ook de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb m'n bedenkingen bij die bron. En wel om deze zin: "Na de aanval stond Nostradamus op de vijftigste plaats van de meest gezochte woorden op het internet, zelfs zo vaak dat zelfs het woordje “seks” van de topvijftig lijst verdween." Ik weiger te geloven dat seks buiten de top 50 meest gebruikte zoektermen valt. ;-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, die bron is gewoon een willekeurige waarin het verhaal van de 'voorspellingen' rondom de Twin Towers werd voorgelegd. Het komt gewoon van een blog volgens mij. Ik heb wel een beter artikel, maar kan helaas niet linken naar boeken op Internet. Dat moeten ze nog eens uitvinden......;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel...nu ik er over nadenk - ik heb nog NOOIT op 'sex' gezocht, en mijn huisgenoten ook niet....het zou best kunnen , in theorie. Ik denk dat de afgelopen week er ook beduidend vaker Michael Jackson is ingetikt dan sex...maar ik heb de statistieken er niet bij natuurlijk. Wie op sex zoekt, zoekt volgens mij specifieker op een bepaalde term of serie woorden. Maar je hebt gelijk dat het een uit de lucht gegrepen veronderstelling lijkt, die enige onderbouwing mist. Ik denk dat hij dan ook alleen maar een punt probeerde te maken. Uiteindelijk gaat het om het kwatrijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen, je mag je eigen mening hebbben, maar even ter correctie in je bovendse antwoord: en het merendeel kunnen WE.. helemaal niets mee. In het merendeel kun JIJ er helemaal niets mee, IK deel die mening nl niet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdiep je dan nog maar eens goed in het 'verschijnsel' Nostradamus ; van alle 'paranormale' fenomenen is die nog wel het allergemakkelijkst onderuit te halen. IK kan OOK de meest fantastische verbanden met ware gebeurtenissen 'zien' in zijn voorspellingen, zoals iedereen meteen beetje levendige fantasie. Ik ga er alleen vervolgens niet van uit dat het ook WAAR is, en ga er al zeker een ander niet mee voor de gek houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je de Kwatrijnen allemaal gelezen hebt, zeker zonder (interpreterende) vertaling, zul je zien dat het meerendeel echt helemaal nergens op slaat. Maar als je ver genoeg doorzoekt, zul je bij een hoop wel iets kunnen vinden. En vice versa natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mist de essentie van mijn reactie. Je hebt het steeds over "WE", terwijl je eigenlijk vanuit de" ik" vorm zou moeten spreken, dan praat je ook niet namens mij.
Ik heb een aantal van die dingen in 't Frans gelezen - dus de onvertaalde, originele voorspellingen.

Als je creatief interpreteert kun je voor de meeste voorspellingen achteraf waarschijnlijk met gemak zo'n 15 tot 20 verschillende "uitkomsten" verzinnen. Er is niet één voorspelling die ondubbelzinnig op één specifieke gebeurtenis wijst. Je kunt er dus van tevoren niets mee, alleen achteraf zeggen "oh, dat zal hij vast bedoelt hebben".

Hoe hij aan die "wetenschap" kwam? Hallucinaties opwekken, als ik het me goed kan herinneren. Ik meen ergens gelezen te hebben dat hij in boven een bak heet water ging zitten, om een soort van stoomkamer-effect te creëren. Hoge temperaturen, hoge vochtigheid, verminderde zuurstoftoevoer, en je gaat vanzelf dingen zien. Stop iemand vol met LSD, laat hem opschrijven wat hij ervaart, en ga vervolgens graven naar gebeurtenissen die je met creatieve interpretatie hieraan kunt verbinden, en je hebt hetzelfde effect.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarmee ik natuurlijk niet mensen wil aanmoedigen LSD te gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
totale onzin als je alles wat je zegt in aeen annagram zegt kun je van soep ook een passende voorspelling maken, de toekomst is nog niet gebeurd en wat nog niet gebeurd is kun je ook niet weten. als iemand in de toekomst zou kunnen kijken zou dat betekenen dat die al vast ligt en dat er dus niemand enige invloed heeft op wat er gebeurd.met andere woorden het leven is dan totaal zinloos,je bent niet meer dan een wieltje in een machine.