Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen.
Bij zelfcensuur leggen media of individuen zichzelf beperkingen op, bijvoorbeeld om de gevoelens van hun toehoorders te ontzien, of om moeilijkheden met de overheid te voorkomen.

Enkele praktijkvoorbeelden van zelfcensuur:
* Persdiensten die van het ontvangen filmmateriaal uit oorlogsgebieden niet de gruwelijkste gebruiken in hun televisie-uitzendingen.
* Een geluidssignaal in een radio- of televisieuitzending wanneer een onvertogen woord valt (in de jaren 90 in Nederland afgeschaft).
* Een internet-zoekrobot die bepaalde pagina's niet doorgeeft: zo censureren google.fr en google.de de website van Stormfront; google.nl en google.be doen dat niet.
* Media die informatieverstrekking beperken, over bijvoorbeeld het Nederlandse Koninklijk Huis. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij de Greet Hofmans-affaire.
Amadea