Maïs is groente en dus gezond! Waarom is popcorn dan ongezond zelfs als je het zonder boter maakt?!? Popcorn is eigelijk ook groente dan toch??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
12.6K
Amadea
13 jaar geleden
Maïs is absoluut geen groente. De vraag is dus gebaseerd op een verkeerde veronderstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, Amadea!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: mais is een graansoort. En zo ongezond is popcorn (zonder boter of suiker)toch niet als snack?

Antwoorden (4)

Klopt popcorn is van nature gezond. Maar bij popcorn is het belegd met veel suikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Popcorn gebakken? Das gewoon gepofte mais. Komt geen vet aan te pas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mais is wat anders dan popcorn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Popcorn is gepofte (pop) mais (corn), dus het enige verschil is dat de ene gepoft is en de ander niet. En idd: er komt behalve een pan (met deksel! :) of een apparaat niets aan te pas, dus zolang je er niets op doet (suiker of zout) is popcorn net zo gezond als mais.
Kijk maar bij aardappels, die zijn van nature ook gezond, maar zodra je die gaat bakken wordt het ook een ander verhaal!
Popcorn is dus eigenlijk bewerkte maïs! Met een positief en negatief gevolg: lekker&ongezond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thanks stippel
Mais is een graansoort zoals graan en rijst, en een bron van zetmeel. Het is calorierijk goedkoop voer. In zuid-Amerika wordt het vooral gebruikt om maismeel mee te maken om brood en tortillas van te maken.

En als je daar veel van eet kom je aan. Mais is dus absoluut geen groente, tenzij jij maisbladeren gaat eten. Maar die kun jij niet verteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom wordt het dan vetter als ze verhit worden?? Of zie ik dat fout?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt zoete en zoute popcorn. Daarvan wordt het toch lekker maar ongezond?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thanks stippel gr Eva
Popcorn is gepofte maïs – Maïs (een soort graan) bevat ongeveer 15% water, zetmeel en is omhuld door een waterdichte schil. Door de korrels te verwarmen ontstaat stoom in de maïskorrel. De stoom gaart het zetmeel in de maïskorrel en wanneer de druk in de korrel te hoog wordt knapt de schil en krijgt het zetmeel de ruimte om uit te zetten. Zo ontstaat de schuimachtige structuur van de gepofte maïskorrel.

Popcorn is in principe gezond – Popcorn bevat namelijk vezels die gezond zijn voor je spijsvertering in je darmen.

Pocorn is ook gezond door anti-oxydanten – Uit een recent onderzoek is gebleken dat popcorn niet alleen gezond is door de vezels, maar dat het ook veel polyfenolen bevat. Deze anti-oxydanten zijn ontstekingsremmend en zorgen er voor dat vetachtige stoffen zich niet in je bloedvaten nestelen.

Zoete popcorn is ongezond – Door de grote hoeveelheid suiker die toegevoegd wordt om zoete popcorn te maken worden de gezonde eigenschappen teniet gedaan. In de Verenigde Staten wordt popcorn vaak ook nog gegeten met gesmolten boter; deze variant is het meest ongezond en zorgt er bovendien voor dat je gemiddeld twee keer zoveel calorieën binnen krijgt in vergelijking met ‘kale’ popcorn.

Zoute popcorn is gezonder dan zoete popcorn – Een normale zak zoute magnetron popcorn bevat ongeveer 1,0 gram natrium (dit staat gelijk aan 3 gram keukenzout). Hoewel je per dag maar 0,5 gram natrium nodig hebt, is het maximum dat je per dag mag eten ongeveer 2,4 gram (6 gram keukenzout). Als je naast zoute popcorn dus niet te veel zout eet, kun je binnen dit limiet blijven.

Popcorn is dus gezond, mits je het zonder toevoeging eet. Zout is de meest gezonde toevoeging. Het is ongezond om popcorn te eten met suiker en/of gesmolten boter.