Eet men insecten in hun slaap of zijn dat broodje aap verhalen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.1K

Antwoorden (3)

Dat is een broodjeaapverhaal. Veel mensen slapen met hun mond open, en als je gaat kamperen zit er altijd wel een spin in de tent. De link is dan snel gelegd. Kauwen is gelukkig een bewuste aangelegenheid, en een levende spin slik je niet zomaar door; het verhaal is verzonnen.
't Zou nog kunnen dat je een keer een vliegje doorgeslikt hebt op de fiets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad eten mensen insecten in hun slaap. Het valt natuurlijk moeilijk te bewijzen, omdat je het daarvoor zou moeten zien. En daarvoor zou je jaren naar een slapend persoon kunnen kijken. Maar bedenk maar dat de kans dat een klein insect in je mond terecht komt wellicht klein is, maar een mens behoorlijke tijd slaapt. Als een insect in je mond terrecht komt dan is er een standaart menselijk slik-reflex.

Kleine anekdote:
Mijn moeder is wakker geworden terwijl ze een spin in haar mond had....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is gelukkig niet waar. Er wordt wel een dergelijk gerucht verspreid betreffende spinnen, maar dat is sterk overdreven of onjuist, het heeft geen enkele wetenschappelijke basis.
Ten eerste, waar zouden die insecten of spinnen op een nacht vandaan komen? Ik kan me inbeelden dat jouw kamer niet vol met spinnenwebben hangt, toch? En wees gerust, spinnen gaan jouw kamer niet binnendringen omdat ze graag in jouw mond zouden willen kruipen.
Ten tweede, het moet al erg lukken dat een spin in je kamer je bed en je (open) mond bereikt, en er in kruipt en doorgeslikt wordt zonder dat jij dat merkt. Mocht een spin toch in je mond kruipen, dan zal je gevoelige tong dit diertje waarschijnlijk snel wegduwen. Ik zeg niet dat het tijdens een mensenleven niet eens kan gebeuren, maar wellicht verorber je meer vliegen in je leven tijdens je tochtjes op de fiets.
Mocht het toch ooit gebeuren, dan is zo'n insect of spin ongevaarlijk (in onze streken toch). In sommige landen zijn gebakken insecten en spinnen zelfs een lekkernij ;-)

Slaap rustig.