is de opleiding verpleegkundige mbo moeiljk als je verlegen en niet zo zelfstandig bent?

Ik heb soms best last van verlegendheid en onzelfstandigheid, en ik ben bang dan het te moeijk voor me is. Ik doe dit jaar examen in VMBO-GT en wil misschien verpleegkundige MBO BOL gaan doen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
7.5K

Antwoorden (3)

Te moeilijk zal de studie niet hoeven zijn. Maar als jij vervolgens gaat werken en er constant tegenaan loopt dat je iets niet durft, dan is het vermoedelijk het verkeerde beroep voor jou.
Dan kan je misschien beter bijvoorbeeld kapster of schoonheidsspecialiste worden en in een salon gaan werken. Want dan heb je altijd collega's om mee samen te beslissen.
Als verpleegkundige moet je in een noodgeval snel de juiste handeling uitvoeren. Kan je dat uit jezelf niet, dan is het niet verstandig daar toch voor te gaan leren.
Amadea
8 jaar geleden
Je bent, hoe oud? 16, 17? Dan is verlegenheid en onzelfstandigheid vrij relatief. Je bent nog volop in ontwikkeling en geen enkele 16-jarige is volledig zelfstandig. Je zult dus ongetwijfeld nog groeien in zelfstandigheid. De vraag is alleen of dit voldoende zal zijn voor jou om je lekker te voelen in het zelfstandig uitoefenen van je taken als verpleegkundige.

Het is wel zo dat er in elk geval op de opleiding van een MBO-verpleegkundige minder zelfstandigheid wordt verwacht dan van een HBO-verpleegkundige. Ik ken een paar mensen die om die reden geswitcht zijn van HBO naar MBO. Dat waren meiden die op dat moment vrij verlegen waren, maar nu - tien tot vijftien jaar later - eigenlijk niet meer. Maar tijdens hun opleiding liepen ze er wel tegenaan dat ze soms wat te weinig 'durf' hadden (bijvoorbeeld: wel een injectie kúnnen zetten, maar het liefst toch iemand erbij willen hebben zodat ze zeker wisten dat ze het goed deden) of tijdens hun stages te horen kregen dat ze meer initiatief moesten tonen.

Maar in het uiteindelijke werk zit er niet heel veel verschil tussen een HBO- of MBO-verpleegkundige. Al werk je natuurlijk in veruit de meeste situaties onder de verantwoordelijkheid van een arts. Je voert dus vaak handelingen uit in opdracht van een arts. Als jij op zich die verpleegtechnische handelingen wel denkt te kunnen en durven, hangt het vervolgens een beetje af van de setting of die relatieve onzelfstandigheid een probleem zal zijn. Je moet wel alléén kunnen en durven werken natuurlijk.

En die verlegenheid.. dat hangt er een beetje vanaf wat je daar precies mee bedoelt. Als het betekent dat jij een stil en rustig meisje bent die niet graag naar drukke feesten gaat, dan is daar natuurlijk niets mis mee. Als het betekent dat je weinig assertief bent en niet goed durft op te komen voor jezelf of anderen, is dat in elk geval iets waar je aan zou moeten werken. Als verpleegkundige ben je vaak de schakel tussen de patiënt en de arts en zie je vaak meer van een patiënt dan de arts. Als je daardoor iets weet of denkt te weten dat de arts niet weet, moet je wel je mond open durven doen en niet geïntimideerd zijn door het feit dat de specialist een langere witte jas draagt.

Voor de rest is verpleegkunde op zich wel een opleiding waarbij je redelijk gemakkelijk een niveau omlaag kunt als het niet lukt. Je kunt dan bijvoorbeeld verzorgende C of IG worden, waarbij je wat minder verantwoordelijkheid draagt en minder handelingen zelfstandig mag uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MBO-V is geschikt als je verlegen bent, een vriendin van mij is door deze opleiding over haar verlegenheid heen gekomen. Dat je wellicht niet zo zelfstandig bent, is niet een hele handige eigenschap, aangezien je in de zorg vaak zelfstandig moet werken en beslissingen moet maken.