Hoe maak ik een formule bij een tabel?

Voor wiskunde moet ik een formule bij een tabel maken...
De tabel ziet er zonder lijnen zo uit :
a 0 1 2 3 4
p -15 -1 13 27 41.

Help!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.9K

Het beste antwoord

Je hebt 5 waardes en dus kan je volstaan met een 4e graadveelterm. Schrijf deze veelterm als ax^4+bx^3+cx^2+d^x+c. Vul telkens een waarde in uit je tabel en stel gelijk aan de overeenkomstige p-waarde. Zo krijg je 5 vergelijkingen met de 5 onbekenden a,b,c,d,e. Als je dit oplost heb je je formule.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ehm, je hebt toch zo al een tabel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is de truc om eerst een grafiek te tekenen, en dan te kijken of je het soort functie kan herkennen, bijvoorbeeld is het een parabool, hyperbool, een rechte lijn of iets anders.

En ga dan pas nadenken over hoe kan ik de parameters van die functiebepalen.