Hoe boek je een overlopende post (bijvoorbeeld, een JP die betrekkin heeft in 2009, maar in 2008 is verwerkt)?

Transitorische posten (overlopende activa en passiva)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Bij het opmaken van de jaarrekening boek je dan:

via memoriaal op 31 december bijvoorbeeld, als de huur vooruit betaald is, huur aan overlopende post, de huur wordt dan lager en de overlopende post evenredig verhoogd, en dan kun je gelijk op 1 januari de post terugboeken, dan staat de overlopende post weer op 0 en de huurkosten drukken op 2009 zoals dat heet en niet op 2008

dus : 31 december 2008 huurkosten-->overlopende post
01 januari 2009 overlopende post --> huurkosten