Wat zijn de gevolgen als 1 van de kerncentrales in Japan ontploft?

Merken wij er hier ook iets van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Daar is heel weinig over te zeggen. Gegeven de afstand zullen we er waarschijnlijk niet veel (niks) van mee krijgen maar helemaal uit te sluiten is het niet. Het weer kan grillig zijn.

Overigens is een Tsjernobyl-achtige explosie niet aan de orde. De centrales liggen stil en het grootste gevaar is een meltdown. Dit is nog steeds gevaarlijk maar wel veel meer lokaal. De reden dat ze stoom uit de reactor in de lucht hebben laten komen is juist om een dergelijke situatie te voorkomen. Ideaal is anders maar het werkt wel.

Stel dat de brandstof door het reactorvat komt dan hebben ze voornamelijk in Japan een groot probleem. Japan heeft echter (met dank aan WOII) genoeg ervaring met het opruimen van radioactief materiaal. Het is ook bepaald niet de eerste keer dat iets dergelijks gebeurd. In de VS in de Three Mile Island centrale is ook al eens een gedeeltelijke meltdown voor gekomen en daar is de schade gelukkig ook beperkt gebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heldere uitleg! Dank je

Andere antwoorden (3)

Er komen waarschijnlijk radioactieve stoffen vrij maar wij hebben daar zeker geen last van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zeker ben ik daar niet van. Radioactieve stoffen komen overal in te zitten en het duurt tientallen jaren eer het weg is. Het zal geen grote hoeveelheid zijn, maar de kans op verhoogde radioactiviteit in Nederland is dan zeker niet uitgesloten.
Net zoiets als Tsjernobyl. Of wij er iets van merken weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsjernobyl was een ander type reactor.
Wij hebben daar geen last van. De mensen in Japan krijgen kanker en gaan dood.