Pil betrouwbaar?

Ik heb mijn pil per ongeluk 5 dagen te vroeg ingenomen in mijn stopweek. Kan ik nu gewoon doorgaan met de pil weer 3 weken te slikken en is de pil vanaf vandaag dan weer betrouwbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.3K
Kimath
13 jaar geleden
Hoe kun je dat per ongeluk doen? Je weet toch op welke dag je gestopt bent?
Ik leg altijd de nieuwe strip vast klaar en maak met mijn nagel een klein sneetje bij de dag waarop ik weer mag beginnen, als extra reminder.

Het beste antwoord

Te vroeg is geen probleem! gewoon verder gaan met slikken. Je hebt nu een stopweek van 2 dagen ipv 7 dagen. Dat is helemaal niet erg.

Nu veranderd alleen de "begindag" van je strip. dus vergis je niet nog een keer maar schrijf het met grote letters in je agenda of laat je telefoon je herinneren.

Toegevoegd na 43 seconden:
oeps.. verandert

Toegevoegd na 4 minuten:
En lees een keer GOED de bijsluiter door die bij je pil zit! Daar staat belangrijke informatie in, die je geacht bent te weten. Juist en zorgvuldig gebruik maken de pil zeer betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij perfect gebruik is de pil 99,5 tot 99,9 % betrouwbaar. Maar in de praktijk wordt per jaar ongeveer 3% van de vrouwen die de pil slikt toch zwanger. Dit is te wijten aan gebruikersfouten.

De betrouwbaarheid van de pil neemt sterk af als je:
· één of meer pillen vergeet. Tussen twee pillen mag nooit meer dan 36 uur zitten.
· de stopweek langer maakt dan 7 dagen.
· diarree hebt. Bij waterige diarree langer dan één dag moet je gewoon doorgaan met slikken, maar daarnaast condooms gebruiken. Is je maag weer hersteld, blijf dan nog 7 dagen condooms gebruiken.
· binnen vier uur na het innemen van de pil moet braken. Neem dan opnieuw een pil, maar wel uit een reserve strip. Bij langdurig braken (langer dan 4 uur) moet je t/m 7 dagen nadat je gestopt bent met braken condooms gebruiken.
· bepaalde geneesmiddelen slikt. Krijg je medicijnen voorgeschreven of koop je deze bij de apotheek, ga dan even na of deze inwerken op de pil (bijvoorbeeld door de bijsluiter goed te lezen) . Huisartsen vergeten je wel eens te waarschuwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat geeft niet je zal alleen ook 5 dagen eerder ongesteld worden maar ik snap alleen niet hoe je hem 5 dagen te vroeg in neemt je weet toch welke dag dat je met de pil begint
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pil blijft gewoon betrouwbaar zolang je hem netjes elke avond (of ochtend) inslikt. De stopweek is maar een kunstmatige rustpauze ingebouwd voor een kunstmatige menstruatie, en strikt genomen niet eens noodzakelijk ; je zou hem gewoon een hele tijd kunnen doorslikken, zodat je ook niet meer ongesteld wordt. Al is het maar voor een vkantie of feest ofzo.

Niks aan de hand dus hij is nog net zo betrouwbaar als altijd, al slik je hem het hele jaar achter elkaar door. Pas als je vijf dagen te LAAT met een nieuwe strip begint, heb je een probleem. Dan zou ik voor alle zekerheid een hele cyclus afwachten. Vanaf de tweede strip is het dan weer gewoon als vanouds.

Zie ook de bijsluiter van je pil, waar ongetwijfeld iets in staat over ' doorslikken' .