Wat kan je het best doen bij een paniekaanval?

Ik ken iemand die heeft last van paniek aanvallen. Hij voelt zich er rot door, dan haalt hij onbewust anders adem en reageert je lichaam heel raar. Wat kan je hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Laat hem ademen en geef hem water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit probleem komt heel vaak voor, hier kunnen veel dingen bij helpen. Ademhalingsoefeningen kunnen goed helpen omdat je daarmee je paniekaanval onder controle houdt en je daarna dus eigenlijk steeds minder bang wordt voor de aanvallen.. Informeer eerst bij de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewust worden van je ademhaling en dan vooral het uitademen.. Niet te diep inademen, even vasthouden en dan langzaam uitademen tot de longen helemaal leeg zijn, even rust en weer inademen, en dit doe je rustig liggend op bed ofzo.. De eerste paar keren zijn spannend want je wordt wat onrustig en misschien draaierig.. Ik heb 2 jaar met chronische hyperventilatie gelopen, alles geprobeerd en uiteindelijk samen met de fysiotherapeut op deze manier opnieuw leren ademen en dus ontspannen en ik ben ervan af! Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is al erg goed dat je bij je vriend blijft in dit soort situaties. Er is een troost ook voor je vriend als de aanval zich doorzet; dan val je gewoon flauw.
Je komt bij met een ademhaling die weer normaal op tempo en ritme is. Kalm blijven is belangrijk. Paniekaanvallen ontstaan soms als reactie op vervelende dingen die gebeuren in je leven waarmee niet is geteld. Ook van erfelijkheid is soms sprake.
Wanneer iemand een paniekaanval krijgt is niet te voorspellen. Het gebeurt wel vaak op de plek waar hem het een vorige keer ook eens overkwam.
Voor hyperventilatie- ( een ademhaling die heel erg hoog zit en een lichaam heel praktisch inzet als er gevaar dreigt zodat je klaar bent om te vluchten of vechten)- die hier de paniekaanval begeleid, kun je professionele hulp krijgen; cognitieve therapie heeft het hoogste succespercentage. ( zo'n 75 %.) Als je vriend hiermee probeert zijn angst voor de angst onder controle te krijgen doordat hij er anders over gaat denken en er anders naar kijkt, minderen de aanvallen of zetten ze niet door; ben je die paniekaanval een stapje voor.
Je hebt tot nu toe alles goed gedaan en jou vriend ook.
Vanwege die paniekaanvallen hoeft hij zich niet rot te voelen want hij kan er niks aan doen. Heel veel mensen hebben er last van maar met goede hulp kom je er
uit, echt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het hyperventileren is wat hij daardoor gaat doen, dan is het een tip om een plastic zakje voor zijn mond te houden. Want als hij te snel of te diep inademt wordt er te veel zuurstof opgenomen en te veel koolzuur uitgeademd. Hierdoor blijft er te weinig koolzuurgas in zijn bloed, waardoor de lichaamsprocessen worden verstoord. Dit veroorzaakt klachten die op zich niet ernstig, maar wel bijzonder lastig zijn, zoals benauwdheid, beklemming op de borst, hartkloppingen, tintelingen in vingers, voeten of mond, transpiratie en duizeligheid. Om de klachten te laten verdwijnen, moet het tekort aan koolzuur worden aangevuld. Langzaam en oppervlakkig ademen werkt daarbij zeer goed. Maar wie in paniek is, kan het niet altijd opbrengen om rustig en langzaam te ademen. Een plastic zakje kan dan een goed hulpmiddel zijn. Ook het ademen door een stuk slang kan helpen.
Amadea