Duimzuigen

Wat gebeurd er met je lichaam en geest als mensen duimzuigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (2)

Een psychiater heeft ooit gezegd dat het mogelijk een symptoom is van een ontwikkelingsstoornis in de orale fase. Freud heeft hier hele slimme dingen over gezegd. Bij psychoseksuele regressie is de seksuele energie een uitdrukking een primitieve fase van ontwikkeling. Het kan optreden wanneer een seksuele impuls niet kan worden bevredigd op een manier die past bij het ontwikkelingsniveau. Dit geldt bijvoorbeeld voor een volwassene die duimzuigt. Hier bestaat een onbewust verlangen terug naar de orale fase waarin de bevrediging via de mond verloopt. Indien de patiënt hier last van heeft is het een interssant gegeven om de behandeling op te laten aansluiten. Als je er geen enkele last van ondervindt, en seksueel gelukkig bent, en een bevredigend leven lijdt, dan is er niets aan de hand.

Leeswonder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is in de menselijke geest een sterke koppeling gelegd tussen zuigen en tevredenheid.

Dat kan ook niet anders, een baby leeft de eerste maanden van zijn leven omdat hij kan zuigen. Het geeft je dus een gevoel van tevredenheid, geborgenheid, troost en verzadiging.

Hoe het precies chemisch in elkaar zit, weet ik niet, maar er worden vast endorfines aangemaakt in je hersenen waardoor je je blij gaat voelen.

Er zijn theorieën dat dit ook bijdraagt aan de verslavendheid van sigaretten.