is het erg dat mijn bril en lenzen dezelfde sterkte hebben?

Ik lees overal dat de sterktes moeten verschillen. Ik heb net een nieuwe bril en dat is dezelfde sterkte als die van mijn lenzen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

erg is misschien een groot word, maar als je net een nieuwe bril hebt en je had de lenzen al, kan het ook zijn dat je ogen slechter zijn geworden in die tussentijd, waardoor je bril nu dezelfde sterkte moet zijn als je oudere lenzen.

ik weet niet zeker of het altijd zo is, volgens mij is mij dat destijds ook verteld en hadden mijn lenzen en mijn bril inderaad verschillende sterktes en ik heb al jaaaren dezelfde sterkte.

als je je lenzen ook gebruikt, is het misschien verstandig om ook nieuwe lenzen te nemen. want dan kan het zijn dat deze niet sterk genoeg meer corrigeren, dan zie je niet alles goed en daar kan je bijvoorbeeld hoofdpijn van krijgen.

Natuurlijk kan je met je vraag altijd naar opticien. De verschillen in sterktes zijn wel kleine verschillen hoor. Als iemand dat verschil alleen als afwijking zou hebben, zouden ze vaak niet eens laten corrigeren.
13 jaar geleden
Dat zou kunnen betekenen dat de sterkte van je lenzen niet meer goed is. Immers de sterkte van je lenzen moet anders zijn omdat die dichter op je ogen zitten dan een bril en daarmee een andere brandpuntsafstand hebben.
Een ander scenario is dat de opticiën de sterkte van je lenzen abusievelijk als de sterkte van je bril heeft genoteerd.
En of het erg is, dat zie je direct en dan moet je direct klagen bij je opticiën (als de bril niet goed is). Als de bril wel goed is moet je je lenzen laten aanpassen.