Nee, want een noot is een steenvrucht en behoort dus niet bij fruitsoorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn eigenlijk noten? Volgens de definitie worden hier de zaden mee bedoeld van de steenvruchten. En steenvruchten zijn vruchten met een harde pit waarvan de pit wel (walnoot) of niet gegeten wordt (abrikoos). Maar de kokosnoot heeft een harde schaal terwijl daar het vruchtvlees van wordt gegeten.
In de plantkunde is een noot een enkelvoudige dopvrucht. In de kookkunst is een noot een veel minder begrensde categorie vruchten. De term wordt toegepast op vele zaden die geen echte noten zijn. Iedere grote, olieachtige vrucht met een pit in een al dan niet harde schaal en die in voedsel wordt gebruikt kan als noot worden beschouwd. Bijvoorbeeld:
Amandel (noot), het zaad van een steenvrucht.
Betelnoot, het zaad van een steenvrucht.
Cashewnoot, de kern van het zaad van de cashew.
Pistache, een zaad. Geen noot: het omhulsel is niet enkelvoudig.
Kokosnoot, een steenvrucht.
Macadamia.
Paranoot, het zaad van de Bertholletia excelsa.
Pecannoot, een zaad.
Pinda, een peulvrucht.
Walnoot. Geen noot: het omhulsel is niet enkelvoudig.
Maar welke definitie je ook gebruikt, een noot is een vrucht.
Amadea