Noem je een handeling 'in het openbaar' als het voor iedereen zichtbaar is, maar wel in je eigen huis?

Als 2 mensen bijvoorbeeld in hun keuken staan te zoenen, en de gordijnen zijn open waardoor iedereen die langs loopt het ziet, kan je dan zeggen dat ze 'in het openbaar staan te zoenen'?

Hier had ik gister een discussie over met iemand, één van ons vond van wel (want iedereen kan het zien, dus het is openbaar), de ander vond van niet (de keuken is niet openbaar, maar van jezelf (als die openbaar was zou een willekeurige voorbijganger dus in jouw keuken mogen gaan koken)).
Wat vinden jullie?

En bestaat er dan een andere uitdrukking dan 'in het openbaar' die je zou kunnen gebruiken bij deze situatie?

Toegevoegd na 8 minuten:
Als die twee mensen vlak achter het raam staan, dus heel duidelijk zichtbaar voor iedereen die langskomt.
Ik bedoel overigens niet juridisch, maar meer hoe jullie dat zouden noemen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Nee dat is zeker niet openbaar. Je keuken is je privé domein en niet 'open' voor anderen. Wat jij in je huis doet is jouw zaak. Echter, als je daar verdachte, gevaarlijke of aanstootgevende handelingen uitvoert en een voorbijganger ziet dit, dan mag hij dat melden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woordenboek geeft als definitie van openbaar: voor iedereen zichtbaar of toegankelijk. Dit schept dus niet veel duidelijkheid want wanneer je in de keuken zoent is het voor een ieder zichtbaar maar niet voor iedereen toegankelijk.

Maar je kunt wel een sanctie krijgenwanneer je naakt door je eigen huis loopt en voorbijgangers kunnen je zien(schending van de openbare eerbaarheid)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zou het niet openbaar noemen tenzij je de streep van goede zede overschrijd. maar ook die is voor een ieder anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...

Dit is weer een voorbeeld dat de taal achterloopt op de ontwikkelingen in de maatschappij...

Alles wat je thuis doet (zonder oogmerk dat naar buiten te brengen) is in besloten kring en DUS niet openbaar, zou je zeggen... Dus als je binnen staat te zoenen is dat NIET openbaar, zou je zeggen...
Maar als je leest op internet dat op vrijdag 5 juni 2009, een man in Amersfoort door de politie op de bon geslingerd is, omdat hij in zijn eigen huis naakt rondliep. Hij kreeg een bekeuring wegens schennis van de openbare eerbaarheid... Dan is het dus wel openbaar...

De wereld verandert snel...

zucht...