waarom zien we de maan altijd aan de zelfde zijde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meermaals eerder gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/draait-maan-exact-maand-as.11632 http://www.goeievraag.nl/vraag/draait-maan-fictieve-as.2804

Het beste antwoord

Deze vraag is al vaker gevraagd. Kort gezegd, die is tidally locked met de aarde ten gevolge van de zwaartekracht. Volgende artikel legt het redelijk goed uit...

http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_locking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wist niet dat de vraag al eerder gesteld was. dank je wel voor het antwoord.

Andere antwoorden (2)

Omdat hij precies in 28 dagen om zijn as draait, even snel als hij om de aarde draait... Hij zit als aan een koordje vast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maarreh, de aarde draait om de zon, en toch is niet altijd één zijde naar de zon gericht. Geen touwtje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aarde is een heel ander verhaal... Maar dat weet je toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, antwoordman. Als je de link leest die ik gepost heb, kan je zien dat de tijd die het duurt om een lichaam aan een andere te locken een functie is van de grote as (in meters) van de baan van de aarde om de zon tot de zesde macht. Verder is de traagheidsmoment ook van belang. Daar die van de aarde ook vele malen groter is dan die van de maan, zal het des te langer duren voordat de aarde aan de zon gelocked is. Het kan theoretisch maar gaat langer duren dat de leeftijd van het zonnestelsel. Ofwel, het gaat niet gebeuren.
AWM
14 jaar geleden
Oké, bedankt voor de antwoorden!
da maan draait om de aarde en de aarde draait om zijn eigen as, best simpel...