Volgens Webster's New Twentieth Century Dictionary (1975) betekende catwalk
oorspronkelijk: smalle brug (loopbrug) die het middelste gedeelte van een schip met het
voorste of achterste gedeelte van het schip verbond. Een tweede betekenis van
catwalk is volgens dit woordenboek: smal looppad of platform, bijvoorbeeld langs een
brug, boven een machinekamer of in een zeppelin of vliegtuig.

In hedendaagse woordenboeken, zoals Van Dale Groot woordenboek Engels-
Nederlands, is naast de oorspronkelijke betekenissen van 'smal looppad' en 'loopbrug'
ook 'podium voor modeshows' opgenomen. Over de reden waarom al deze dingen
catwalk genoemd worden, is geen informatie te vinden. Taaldeskundigen vermoeden
dat het te maken heeft met katten. Een kat kan prima voetje voor voetje het evenwicht
bewaren op een smalle loopbrug.

Een podium van een modeshow is ook een soort smalle loopbrug. Een fotomodel dat de
nieuwste kleren, lingerie of badmode toont loopt er ook als een kat overheen, voetje
voor voetje. Niet zozeer om haar evenwicht te bewaren maar om al heupwiegend zo
sierlijk mogelijk de nieuwste mode te showen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbinding tussen gebouwen.
Voetgangersbruggen worden niet alleen gebouwd om water, ravijnen of (drukke) verkeersaders te overbruggen, maar ook steeds vaker om twee dicht bij elkaar liggende gebouwen te verbinden zodat men niet naar het straatniveau terug hoeft om van het ene gebouw in het andere te komen, maar hoog (en droog) de oversteek kan maken. In Nederland vindt men dergelijke, meestal overdekte, verbindingen onder andere bij ziekenhuizen en universiteitsgebouwen.

De Engelsen zeggen het volgend daarover:
"Narrow footbridges or walkways to allow workers access to parts of a structure otherwise difficult to reach are referred as catwalks or cat walks".

Zie voor meer uitleg bijgaande bron.