Symptomen van een hamstringblessure

Een hamstringblessure is meestal een vrij acute blessure. Het is een korte en felle pijn. Afhankelijk van de ernst van de blessure kunnen er symptomen optreden tijdens het sporten, maar ook bij lichte belasting zoals lopen. Een spierscheuring kunnen we onderverdelen in verschillende graden. Een hamstringblessure van graad twee is meer uitgebreid dan die van graad 1. In de duur van de behandeling zit amper verschil.

Eerstegraads spierscheuring: Bij een eerstegraads hamstringblessure zal minder dan vijf procent van de spiervezels verrekt en/of beschadigd zijn.

Tweedegraads spierscheuring: hier is sprake van gescheurd spierweefsel

Derdegraads hamstringblessure: Hier is sprake van een volledig afgescheurde spier. Dit komt vrij zelden voor.

Behandeling van een hamstringblessure

Bij een eerste- en tweedegraads hamstringblessure volstaat het volgen van een revalidatieprogramma bij een fysiotherapeut en is een operatie vaak niet nodig. De eerste drie dagen zal in het teken staan van rust. Om de zwelling te verminderen zal je het been regelmatig hoog moeten houden en eventueel compressieverband gebruiken. Ook ijzen zorgt voor een vermindering van de zwelling, maar heeft als nadeel dat het fysiologisch herstel vertraging oploopt. De vierde dag mag er begonnen worden met lichte oefeningen zoals fietsen.

Na drie weken mag je de hamstring weer zwaarder belasten. Er zal aandacht besteedt worden aan spierversterkende oefeningen om weer terug te kunnen keren op het niveau van voor de hamstringblessure. Doorgaans kan de sporter na zes weken zijn training weer rustig oppakken en zijn sportspecifieke oefeningen (bijvoorbeeld sprongoefeningen) nodig om de sporter weer wedstrijdfit te krijgen.

http://www.optimaalsporten.nl/blessures/hamstringblessure.asp