Waarom knettert een houtje onwijs, als je hem eerst in water doopt, daarna in gesmolten kaarsenwas, en dan in vuur houdt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

het knetteren komt door het water, zou je een droog houtje in kaarvet dopen wordt het een soort lont, brandt gewoon niks aan de hand.

het knetteren is volgens mij het extreem verdampen van het water, dat kookt nl bij 100 graden maar een vlam is veel warmer

het ergste voorbeeld daarvan is (NOOIT PROBEREN, de brandweer laat dat zien in een speciale keet) als je een half kopje water in een hete pan frituurvet kiept krijg je een steekvlam die het hele plafond rond gaat, omdat al dat water in één keer verdampt er er uitspuit met ruim 20x het oorspronkelijke volume en dan brandend vet meesleept