Overkomt het jou ook wel eens dat jij een autorit van bijvoorbeeld een half uur ervaart als een rit van maar 5 minuten ( hoe is dit te verklaren )?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Klopt, in dat half uur waren er niet veel "gebeurtenissen"...
Gebeurtenissen maken dat de tijd langzaam gaat... Als klein kind is alles an sich al een gebeurtenis, daarom duurt een dag voor zo´n kleine heel lang...

Maar de zogenaamde volwassenen, die kennen de gebeurtenissen al, dus die gebeuren niet meer, en daarom gaat de tijd snel, voor een oud iemand...

Dus het kan gebeuren dat je een time-shrink hebt van een half uur in vijf minuten...
Het omgekeerde kan ook gebeuren, als je bijna een botsing maakt en je komt met de schrik vrij, dan kan er time-stretching zijn, dan is alles zo intens omdat je verwacht de laatste seconde levend op aarde doorgebracht te hebben dat je een enorme lange tijd over één seconde doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik neem even aan dat je het over een autorit hebt die je vaak rijdt, bijv. van of naar je werk. Ik herken hierbij sterk je gevoel. Je bent dan vaak nog aan allerlei dingen aan het denken (over je werk of prive) en de rit is zo standaard dat je deze zowat "uit je hoofd kent". Die combinatie zorgt er voor dat de tijd in je beleving erg snel gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar dit heb ik alleen als ik ondertussen bezig ben of je bent op de terugweg de heenweg lijkt altijd langer want je wilt er snel zijn in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je A: in een omgeving die je kunt dromen (in dit geval de autorit), en B: met je gedachten ergens anders.
De tijd valt dan ahw even weg voor jou. Kan heel aangenaam zijn en verrassend.
Hoe ouder je wordt hoe vaker je dit overkomt.
Omdat er al zoveel bekend is (been there, done that...).

Omgekeerd kan het gelukkig ook nog: Denk maar eens aan een mooie reis in een land waar je nooit geweest bent, dan lijkt een week wel een maand.

Bovenstaande is ook de reden dat de tijd steeds sneller lijkt te gaan in je leven. Je jeugd duurt een eeuwigheid, maar eenmaal boven een bepaalde leeftijd vliegt de tijd voorbij....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms ben je opgewonden om ergens naar toe te gaan. Als je daar mee bezig bent, vliegt de tijd. De terugreis lijkt dan soms veel langer te duren.