Ring afgegeven bij juwelier ,is kwijt geraakt!Is dit mijn risico of van de juwelier?

Hij zegt dat het voor mijn eigen risico is!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.2K

Antwoorden (9)

Is die nou van de pot gerukt? Heb je een bonnetje?
Zo ja, doe aangifte! Mocht dit voor de rechter komen, dan heeft die juwelier geen poot om op te staan.
Maar, stuur hem eerst een *aangetekende* brief waar je hem in gebreke stelt. Daarin eis je de ring terug.
'S kijken wat ie zegt.
14 jaar geleden
Dit hangt af van de voorwaarden waar de juwelier mee werkt, daar zal vast in staan wie er verantwoordelijk is in dit soort gevallen. (waarschijnlijk jij)
Die voorwaarden zijn vast in te zien, maar dat zal wel moeite kosten.
Wel kan hij uit een soort van coulance jou een korting geven op een andere, maar of je dat wil ligt aan jou.

Toegevoegd op 21-06-2009 12:21:27
blijkbaar is er jurispudentie over dit soort zaken, echter moet je wel bewijzen dat je die ring daar hebt afgegeven, en wat de waarde van die ring is.

(ook ik leer uit andere antwoorden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hij is verantwoordelijk. Hierover is al jurisprudentie.
De juwelier is aansprakelijk en als hij dit niet accepteerd kun je aangifte doen.

Zie bijgaande wetsartikelen waarop dit is gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit dit artikel blijkt dat de juwelier verantwoordelijk is. Zou anders ook té gek zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me dat de juwelier verantwoordelijk is. Je hebt de ring namelijk, voorzover ik kan nagaan, ter bewaarneming aangeboden aan de juwelier. Zie voor een korte uitleg over wat dat inhoudt bijvoorbeeld de link hieronder.

Er zijn wel uitzonderingen mogelijk op de wettelijke eisen die gesteld worden aan wat bewaarneming heet, maar over het algemeen mag je aannemen en verwachten dat zoiets als je hier omschrijft niet zomaar kan.

Als het dan toch voorkomt lijkt het me zeer sterk dat de juwelier ermee weg zou komen om de aansprakelijkheid bij jou neer te leggen, aangezien je de feitelijke macht niet had over het voorwerp, je kunt dan lijkt me moeilijk (financieel) zelf veranwoordelijk zijn voor het verlies.

Probeer het eerst eens goed te bespreken met de juwelier, als je er niet uitkomt kun je natuurlijk altijd juridische hulp overwegen. Je kunt je juridische vraag bijvoorbeeld gratis kwijt bij het Juridisch Loket, ik verwijs er naar door middel van de tweede link hieronder.

Toegevoegd op 20-06-2009 22:03:53
Edit: links gefixt, ze stonden verkeerd om.

Toegevoegd op 20-06-2009 22:05:23
Edit: Kennelijk sorteert de website de links zelf, dus ze staan nog steeds andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet altijd een bewijsje vragen dat je iets hebt ingeleverd. Uiteraard met een beschrijng van het ingeleverde. Dan heb je een bewijsstuk zoals het hoort.

Zonder gedateerd bewijsstuk begin je niet veel als de ondernemer het ontkent. Hij krijgt wel een slechte naam door je zo te behandelen, dat zou ik hem maar zeggen, misschien bedenkt hij zich nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat klopt niet, de man moet weten wat de waarde is, en dient je schadeloos te stellen... Dreig maar eens naar een rechtshulp-meneer te gaan, alle kans dat hij heel snel eieren voor zijn geld kiest...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is beslist voor rekening van de juwelier. Van groot belang is wel dat je een bewijs hebt dat je die ring afgegeven hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het wel een echte juwelier? Die man kent zijn vak niet. Natuurlijk is het risico voor de juwelier. Wel vraag ik me af waarom je een ring aan een juwelier geeft.