Ik doe het zelf ook al een lange tijd en begin er nou toch wel een beetje. Last van de krijgen. Ik zou er maar mee stoppe als ik jou was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is slecht voor je kraakbeen in je gewrichten. Het kan kankerverwekkend zijn en je kunt reuma krijgen. Als je het te hard doet kunnen ze ook breken. Dus niet meer doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt van kraakmanier af

Trekken aan je vingers is niet schadelijk, breken wel: daarslijt je kraakbeen extra hard vam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het "kraken" van gewrichten is niet heel schadelijk, het enige wat kan gebeuren is dat je weefsel iets slapper wordt en er op de lange duur vocht in je gewrichten kan komen. Verder kun je echt geen reuma krijgen, want dit is een ontstekingsaandoening wat kan worden gemeten in het bloed. Verder krijg je er ook geen kanker van, dit zijn allemaal bangmakers, van mensen die het een eng geluid vinden. De knak die je overigens hoort is de lucht tussen je gewrichten, die je er met kracht uitduwt...waarna er weer een vacuum ontstaat in het gewricht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het kan echt geen kwaad, net wat ik zeg op de lange duur wordt je weefsel iets slapper waardoor je sneller het gevoel krijgt dat er lucht tussen zit, wat je er vervolgens weer uit wilt "knakken"!
Nee, maar wel voor je omgeving, want die krijgen daar vroeg of laat de kriebels van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was een vent die het voor 40 jaar met zijn rechter hand deed maar er was geen verschil met zijn linkerhand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
n meisje van mijn school knakt al sinds dat ze door heeft dat ze het lekker vind. als ze het niet doet doen haar handen echt pijn. sinds kort is de diagnose vast gesteld dat ze reuma heeft! zou er maar mee stoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet.

Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen.

(door J.S. Muller, fysiotherapeut, Nijmegen zie link)