zou een mens ooit kunnen begrijpen dat het heelal eindeloos is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (14)

het heelal is niet eindeloos......er is een eindigheid aan de hoeveelheid sterren, anders zou het s'nachts net zo licht zijn als overdag.....er is duisternis.....duisternis is het gebrek aan licht, dus geen sterren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat zelf wij, de mens, die al zoveel bereikt hebben ons moeten neerleggen bij het feit dat er dingen zijn die we nooit zullen ontdekken. Maar of we dat ook echt doen?Ik denk van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Als je gewend bent met abstracte begrippen om te gaan als 'oneindig' dan begrijp je hoe dat zit.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het is maar de vraag of dit zo is. Misschien begrijpen we dit onderwerp niet omdat we op een heel verkeerde manier denken. Vergelijk het met toen men dacht dat de aarde plat was.

En ik denk wel dat we meer en meer gaan begrijpen. Als je kijkt hoeveel we nu meer weten dan dat we in de middeleeuwen deden. Waarom zouden we zo arrogant zijn om te denken dat we nu alles al weten en dat we niks meer zullen bijleren of ontdekken. Misschien wisten we in de middeleeuwen 1% en nu 10% of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het maakt niet uit of het zo is.
Voor ons is het oneindig. En dat is vaak moeilijk voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is oneindig in ons huidig denkpatroon. Oneindig is ook maar een begrip die wij in de wiskunde verzonnen hebben. Misschien als we geheel ons huidig denkpatroon kunnen loslaten, dan kunnen we sommige zaken (zoals deze) beter begrijpen. Het is een misvatting om altijd te moeten voortborduren op bestaande denkpatronen/modellen/theorieën/inzichten.
AWM
14 jaar geleden
Als dat een vooruitgang oplevert, ja.
Maar we zullen het moeten doen met de kennis die we vandaag hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan en zal vooruitgang opleveren.
Nee, ik stel me altijd voor dat het heelal een doos is, wij zitten in die doos, maar wat zit er om heen dan? Niets? wat is dan niets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp het! Het is gewoon zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's misschien het grootste raadsel dat bestaat.
Je kunt een denkbeeldige muur om het heelal zetten en zeggen: "Hier eindigt het heelal!", maar wat is er achter die muur? Niets bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets bestaat wel, maar de mens is niet ontwikkeld genoeg om deze term te kunnen begrijpen.
Het heelal is niet eindeloos, maar wel oneindig groot.
En daarachter is niets.
De mens kan begrippen als 'niets' en 'oneindig maar wel begrenst' niet begrijpen, omdat het menselijk denken daar niet ontwikkeld genoeg voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is het verschil tussen eindeloos en oneindig groot?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets
Sommige mensen begrijpen dat. Maar die mensen zijn geïntereseerd in sterrenkunde en geven daar hoorcolleges in(ik heb 1x naar zo'n college geluisterd, ik begreep niet dat het heelal eindeloos is.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, net zo min dat een vis kan ervaren wat het is zonder water...

Maar er zijn wel redelijke visies hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou het in ieder geval niet kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kan dat.

Je had vroeger eigenlijk My First Racetrack moeten hebben. Het is nog niet te laat, nu nog steeds te koop:
http://www.toysrus.ca/product/index.jsp?productId=2934102&isProductCrossSell=true

Kan je toch wel wat inzicht uit halen. En zo niet dan kan je eindeloos rondjes draaien, ook erg leuk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze mens begrijpt het (nog?) niet.
Als ik probeer het me voor te stellen, krijg ik een soort bunjeesprong-achtig gevoel zonder elastiek en dan nooit meer ophouden met vallen - lichtjaren lang....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar sommige mensen kunnen daar wel dichtbij komen, zoals Albert Einstein.