Wat is het verschil tussen houtvrij papier en kringlooppapier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (4)

In kringloop papier zit wel hout, want dat zit er nu eenmaal in papier.
Kringloop papier wordt gemaakt van papier, het wordt dus gerecycled. Daarom zit er nogsteeds het hout in dat al in het papier zat wat het eerst was.

beetje vaag, maarja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houtvrij papier is gemaakt van andere grondstoffen dan hout. Kringlooppapier is gemaakt van oud papier, dat meestal hout bevat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De term is redelijk misleidend omdat in houtvrij papier wel degelijk hout als grondstof heeft. Het is alleen enorm bewerkt zodat er minder lignie (houtstof) in zit. Kringlooppapier wordt gemaakt van papier dat al een keer is gebruikt. Dit kan houthoudend of houtvrij zijn. Houtvrij papier is dus papier is dus nieuw en kringlooppapier is papier gemaakt van gebruikt papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Papier wordt niet alleen van hout gemaakt.
Kringlooppapier wordt van o.a. oud papier gemaakt en is gerecycled. Er was een tijd dat papier gemaakt van hout goedkoper was. Het heeft een beperkte levensduur (het verpulverd) en het kost veel natuur. Daarom wordt het als keurmerk gebruikt.

Toegevoegd op 16-06-2009 14:40:07
(Ter informatie als toevoeging nog een link naar papier dat voor tekenen en schilderen wordt gebruikt.)

Toegevoegd op 16-06-2009 14:52:01
Papier wordt houtvrij genoemd wanneer het uit chemisch ontsloten houtcelstof is gemaakt.
Houtcelstof wordt gemaakt uit verschillende soorten naaldbomen.