Hele week aan de lijn houden overal waar je bent waardoor hij er gewend aan raakt en dus niet meer zonder wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine zachte botjes kopen hem aanlijnen en dan als die buiten is lokken met zo botje en dan heel snel denken ze als ik loop krijg ik wat lekkers! Natuurlijk als t goed gaat wel afbouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het begin is uw huis en tuin en dicht rond uw huis voldoende voor uw pup. Maar maak wel een begin met het oefenen van lopen aan de lijn. Begin hiermee door de pup er eerst aan te laten wennen om een halsbandje te dragen. Neem hiervoor een simpel smal leren halsbandje. Is hij hieraan gewend, kijk dan of hij ook aan de lijn wil lopen. Geen ketting maar een gewoon leren lintje. Oefen dit alles gewoon in huis of in de tuin. Lukt dit allemaal, ga dan buiten op een rustige plaats met hem oefenen, 5 minuten is ruim voldoende voor de eerste keer. Heel belangrijk is om niet uw geduld te verliezen en de hond vooral veel en uitbundig prijzen. Tegen de tijd dat de hond netjes met u aan de lijn loopt, gaat u kleine wandelingetjes met hem maken, maar vooral niets forceren. Zorg er wel voor dat de hond er geen gewoonte van maakt te lopen trekken. Doet hij dit wel, blijf dan stil staan, wordt de lijn weer slap dan kunt u weer verder lopen. Een andere manier is, loop in de tegen gestelde richting als dat uw pup wilt. Blijf dit enige malen herhalen en uw pup zal in de gaten krijgen dat dicht bij u in de buurt leuker is dan aan het einde van de riem. Beloon hem ook met zeerkleine stukjes kaas of worst. Ook moet u hem thuis al aanleren om op uw roepen en/of fluitje te komen, anders kunt u hem nooit eens op een veilige plaats flink uit te laten rennen en laten spelen met andere honden. Een eerste vereiste is komen als hij geroepen wordt.