Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe leer ik mijn katten af op de deurmat te plassen?

Ze hebben een schone kattenbak en zijn vaak buiten. Ook zijn ze beide geholpen. Ik heb een kater en een poes. Ik weet zeker dat de poes op de mat plast, maar verdenk de kater er ook van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
29.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoe goed je de mat ook schoonmaakt, er blijven toch geursporen in zitten die de katten ruiken en associëren met een plek om te plassen.
Gooi dus de mat weg. De eerder genoemde zilverfolie kan goed helpen, dan klettert de urine en het knerpt onder de pootjes, wat de katten niet fijn vinden.
Alles met een scherpe citroengeur zal ze afschrikken. Ook zijn er Keep-off sprays, maar deze stinken ook voor ons heel erg, maar helpen wel, mits in de eerste periode dagelijks gebruikt.
Het kan zijn dat 1 van de 2 liever niet op de bak plast van de ander. Een tweede kattenbak bijplaatsen is dan de beste oplossing.
Bedenk ook dat plotselinge onzindelijkheid vaak een teken van een onderliggend medisch probleem is. Dus het is zeer aan te raden om beide / of de dader als je zeker weet wie het is, eens te laten nakijken door de dierenarts. Bij blaas-/plasproblemen gaan katten vaak een andere plek zoeken om te plassen, omdat ze de kattenbak associëren met pijn.
Als er een medisch probleem is, dan zal het plassen na het toepassen van voorgaande tips zich waarschijnlijk verplaatsen naar een andere plek. Maar dit moet je eigenlijk niet afwachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

de deurmat eerst schoon maken met azijn daar hebben katten namelijk een hekel aan en zodra een kat op de mat gaat zitten op de kattenbak zetten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duermat weggooien!
Of je deurmat in de kattebak leggen zodat ze daar plasse en dan een nieuwe deurmat neerleggen waar de oude lag
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze mat waarop ze geplast hebben weggooien, die geur blijft erin en blijven er op plassen.
Dan zou je op de nieuwe mat azijn of peper kunnen strooien, daar houden ze niet van.
Verder zou ik een plantenspuit klaarzetten voor als ze een poging wagen erop te plassen ff met de plantenspuit nat spuiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ze gewoon elke keer dat ze dat doen iets geven wat ze niet fijn vinden, dan associëren ze plassen op de deurmat met iets slechts en dan stoppen ze ermee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwe deurmat aanschaffen en daar Citroengras druppels op doen. Aromatische / etherische olie. Let wel op dat je niet de goedkope chemisch nagemaakte troep gebruikt. Maar echte natuurlijke olie. Van het merk Chi bijvoorbeeld. Kost hooguit 3 euro per flesje. Succes met de kattenbeesten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zilverfolie opleggen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding