Ik wil het overpad dat mijn buren gebruiken (is niet vastgelegd) dwars over mijn erf (geen aanduidend pad) opheffen.

Ik heb reeds uitgezocht dat zij zich niet kunnen beroepen op verjaring (door nieuw wetboek zou dat pas in 2012 kunnen), en dat het niet vastgelegd is.
Nu hebben mijn buren een alternatieve route, namelijk over het gemeentelijke stuk grasland waaraan ook hun woonark is aangemeerd (is officieel, hebben water en licht en zijn aangesloten op het riool). Er loopt een geplaveid pad van nog 2 andere woonboten naar de officiele uitgang van dit grasland. De woonark van mijn buren is hier echter ca 60 meter van verwijderd. Zij moeten dus eerst een stukje over het gras. Deze route naar de openbare weg, over gemeentegrond is echter wel korter dan de route over mijn erf.
Als er een rechtzaak van komt, kan het dan tegen mij gebruikt worden dat er geen (geplaveid) pad is naar de officiele uitgang van het grasland? Of zal de rechter in dit geval de gemeente verplichten om overpad te verlenen?
Mijn eigendom staat ook te koop, en er zal een aanzienlijke waardevermindering zijn als buren recht van overpad hebben over mijn erf. De route die ze lopen is namelijk dwars over mijn erf, langs mijn voordeur en mijn tuin, dus maakt zeer veel inbreuk op mijn privacy! Een andere route over mijn erf is niet mogelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (5)

Vervelend die onduidelijkheid!
Dit is nu typisch een zaak waarmee je naar de kantonrechter kunt. Die kan uitspraak doen. Je hebt geen advocaat nodig.
Om precies te weten hoe je het moet doen, kan je eerst even een rechtswinkel bezoeken.
Vertel je buren waarom je ermee zit, en dat je er graag duidelijkheid over wilt hebben. Een soort arbitrage.

Succes.

Toegevoegd na 3 uur:
Bij de kantonrechter is geen advocaat noodzakelijk, Als je denkt dat je zaak zo ingewikkeld ligt, dat je het niet zelf kunt uitleggen, neem dan iemand mee die het wel kan.
Een advocaat kost geld, en het hoeft niet.
Ik ben zelf al een paar keer met iemand meegeweest.
De kantonrechter is helemaal niet zo op afstand. Hij is er voor klein onrecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze alleen via jouw terrein bij hun woonark kunnen komen zal het een moeilijk verhaal worden .
maar aangezien ze via gemeentelijke grond ook bij hun woonark kunnen komen ,wat nog korter is dan via jou pad
heb je een grote kans dat er voor de makkelijkste weg word gekozen .
over de gemeentelijke grond.
als je aan blijft geven dat je in je privacy voelt aangetast terwijl dat niet nodig is
zal een rechter kiezen voor de meest makkelijke oplossing .
begin echter niet over waarde vermindering tegen de rechter want dan krijgt hij/zij het idee over persoonlijk gewin .
gewoon op privacy blijven gooien en dat er een alternatief is waar alle partyen zich in kunnen vinden .
dus je komt zelf al met een oplossing en dat betekend voor de rechter dat je bezig bent geweest om te kijken voor een oplossing waar iedereen tevreden mee zal zijn
en dat zal de rechter zeer waarderen en in jouw
voordeel pleiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou ook samen met de buren naar de gemeente kunnen gaan.de zaak uitleggen en kijken of zij misschien een oplossing hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het recht van overpad kan alleen bestaan als er geen andere route is dan die over je erf ,dat is hier niet het geval dus kun je door middel van een bord of afgesloten poortaangeven dat het eigen terrein is en dat er geen gebruik meer van gemaakt mag worden,al is het natuurlijk wel sympathieker om da buren eerst gewoon te vragen er niet meer overheen t lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is dan wel geen officieel pad over gemeentegrond ,maar dat is er ook niet over jouw grondstuk, dan heeft de gemeente dus ervoor te zorgen dat de ontsluiting van het perceel waaraan de woonboot ligt een officieel pad krijgt, en aangezien ook een woonboot een adres heeft liggen ze aan een weg of straat anders kunnen ze niet aangesloten worden op de nutsvoorzieningen ,dus is er wel een pad of weg naar de woonboot toe .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een huisnummer hoort een weg ,de weg is bepalen ,jij hoeft geen overpad te verlenen omdat er een andere mogelijkheid is ,of de mensen nu eerst 60 meter de andere kant op moeten lopen doet niet ter zake ,de mogelijkheid is er en dat is voor de bestuursrechter voldoende om te beslissen dat er geen recht van overpad geld .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat was mij al duidelijk maar dat is een probleem van de gemeente en de bewoners van de boot ,niet dat van jou.
juridisch sta je in je recht door geen overpad te verlenen ,zolang er een andere mogelijkheid is om het erf te bereiken, ben je dus niet verplicht om doorgang te verlenen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verder is en pad over een grasveld snel gemaakt,als je er iedere dag 2 tot 3 keer overloopt is er na 3 maanden al een duidelijk zichtbaar pad ontstaan ,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jij op papier hebt staan dat die grond jouw eigendom is,mag je volgens mij het pad afsluiten.of er moet beschreven staan dat er wegenrecht is voor de buren.
(dit hebben wij namelijk in duitsland wel)ik weet niet hoe dat in nederland is geregeld.vraag t anders eens na bij de wetwinkel of de ombudsman
Ik zie geen enkele reden waarom je buren het recht hebben om over jouw grond te lopen. Er is duidelijk een alternatief aanwezig en als zij het zo belangrijk vinden dat de grond verhard is, dan is dat nog geen excuus om jouw verhard pad te gebruiken. Desnoods leggen ze zelf maar wat tegels aan op de gemeentegrond, of nemen ze zelf contact op met de gemeente.
Ik zou die buren een keer benaderen en hen vertellen dat je het vervelend vindt dat ze over jullie grond lopen en dat dat je privacy aantast (je zal er maar willen zonnen, bv.). Reageren ze niet of negeren ze je verzoek, dan zou ik verdere stappen ondernemen. InekevL gaf het goede advies van de kantonrechter.
Waarvoor ligt die brug er eigenlijk?
Haal 'm eventueel weg!