Bovenstaande antwoorden kloppen inderdaad.
Wat er niet bij staat, maar wat wel verplicht is, is de medisce verklaring en de STAP training.

Hoe wordt u pleegouder?

In principe kan iedereen die ouder dan 21 jaar is pleegouder worden. Het belangrijkste is dat pleegouders een stabiele situatie kunnen bieden. Als u besluit zich aan te melden, wordt er bij de Raad voor de Kinderbescherming een verklaring van geen bezwaar aangevraagd, tevens vragen wij u een medische verklaring in te vullen. Hierna wordt u uitgenodigd voor de STAP voorbereidingscursus. Deze cursus bestaat uit zeven avonden. Onderwerpen zijn onder meer: samenwerken in de pleegzorg, verlies, hechting, gedrag en de verandering voor je eigen situatie bij de komst van een pleegkind.

Bent u eenmaal pleegouder, dan is de pleegzorgwerker van uw contactpersoon en het aanspreekpunt voor allerlei praktische zaken en opvoedingsvragen (Trias).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De minimale eisen zijn:
1. leeftijd van minimaal 21 jaar
2. een verklaring van geen bezwaar van de Raad voor de Kinderbescherming (op basis van justitiële documentatie, een uitgebreide verklaring omtrent gedrag)
3. een stabiele leefsituatie.

Meer informatie:
http://www.pleegzorg.nl/pleegouderworden/procedures.php
http://www.pleegzorg.nl/pleegouderworden/meest_gesteld_vragen_pleegouderworden.php
http://www.pleegzorg.nl/pleegouderworden/intro_zelftest.php
http://www.denvp.nl/
Antoni
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Het niveau van die test is niet erg hoog, vind ik. Bij sommige vragen lijkt het bijna alsof de antwoordmogelijkheden zijn: Antwoord A: dit is het goede antwoord
Antwoord B: dit is het verkeerde antwoord Maar voor een beginnetje, om kennis te maken met de pleegzorg, is het wel aardig.
Goede vraag vind ik. Want er zijn er altijd veel te weinig!
Bovenstaand vind je al veel links met algemene info. Heb ze bekeken, maar je 'verdrinkt' al gauw in de algemene info. Wat ik er van uit de werkzame praktijk van weet:
# Afgifte van "Verklaring van geen bezwaar"door de Raad, en ouder dan 21 jaar zoals gezegd,
# Stabiele gezinssituatie en natuurlijk het garant staan voor opvoeding en verzorging 7x24 uur,
# Open staan voor communicatie met de beide ouders van het kind,
# Meewerking willen geven aan bezoekregelingen van het kind met de ouders (gezinsplanning / vervoer),
# Open staan voor 'ondersteuning en hulp' en daarvan kunnen profiteren: dat met name in pedagogisch opzicht, begeleidbaar zijn en je begeleidbaar opstellen,
# "Meerzijdige partijdigheid" kunnen betrachten, maar altijd kiezen voor het belang van het kind,
# Goed kunnen samenwerken met meerdere instanties: de pleegzorginstanties, de plaatsende instanties (gezinsvoogdij),
De pleegzorginstantie biedt pleegoudertrainingen, zowel voor 'bestandgezinnen' als voor 'netwerkpleegzorg'.
Heel veel kinderen wachten, kijken uit en/of verlangen naar een plaatsje in een pleeggezin!