Waarom is het slecht om voor het slapen tv te kijken of te computeren enz. En merk je daar ook wat van?

Want ik slaap best wel snel na bijvoorbeeld met je iphone in bed te liggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit doe ik idd dus ook :P

Antwoorden (6)

De prikkels blijven je hersenen stimuleren, waardoor ze, als je slaapt, nog erg actief zijn. Dan rust je minder goed uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan maar het hoeft niet.
als je hoofd de hele dag vol zit met info en jij bv kan ontspannen door een spelletje te doen of een leuke serie op tv te kijken kan het een rust moment zijn.

ga je nu een horrorfilm kijken en druk lopen doen op de Wii kan het zijn dat je juist teveel prikkels hebt gekregen.

als jij tv kijkt, wat computeren, of en spel doet en vervolgens goed in slaap kan vallen is hier niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het normale ritme is dat je, door vermindering van licht en toename van rust, melatonine gaat aanmaken in je lichaam. Melatonine zorgt voor het gevoel van slaperig worden.
Als je TV of beeldscherm bekijkt, dan worden je ogen geprikkeld door lichtflitsen (omdat het beeldscherm en de TV geen rustig, vloeiend beeld geven maar met een frequentie van 50-60 of 100 Hz flitsen geven die door je hersenen worden omgezet in een vloeiend beeld).

Door die prikkeling van de hersenen wordt geen melatonine aangemaakt en word je dus minder snel slaperig.
13 jaar geleden
Of het slecht is, weet ik niet. Maar ikzelf heb er duidelijk last van. Pc uit, bed in...vergeet het maar . Kom absoluut niet in slaap. Nog zeker twee uur wakker. De pc werkt gewoon na in mijn hoofd. Maar dt kan heel persoonlijk zijn.

Ik stop nu met de pc een uurtje voordat ik naar bed ga. Is voor mijn nachtrust beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je hersenen dan met iets bezig zijn, en het heel iets anders is dan slapen, dan moet je hoofd weer leeg worden gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens onderzoek blijven er prikkels in je ersenen hangen en blijf jener over nadenken waardoor je minder goed slaapt je kut er meer over vinden op kijk.nl