Waarom kunnen auto's geen energie opwekken uit de eigen, draaiende wielen, zoals een dynamo bij een fiets?

Er moeten knappe koppen bestaan die zoiets kunnen uitvinden!
Waarom is zoiets er (naar mijn weten) nog niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaaf, een mysterieuze min-duimpjes-fanaticus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die systematisch op alle - volgens mij prima -antwoorden minnetjes uitdeelt.....

Het beste antwoord

Voor zover ik weet heeft iedere auto een dynamo die word aangedreven door de krukas. Dus zo gauw je de motor van de auto start draait de dynamo en wordt de accu opgeladen...

De reden waarom er geen dynamo tegen de wielen op zit is puur omdat de ruimte hiervoor te klein is. En zeer zeker als je sommige lichtmetalen velgen ziet...

Toegevoegd op 13-06-2009 16:20:02
Proefondervindelijk weet ik overigens dat je zonder dynamo ongeveer 45 minuten met de auto kunt rijden, voordat de accu leeg is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De knapste kop kan dat ook niet... Alles kost energie... Alles... Perpetuum mobile bestaat niet...

En oplossingen als stroomauto´s gaat ook niet werken, want het opwekken van stroom kost meer energie dan de brandstof, die de olie-auto´s verbruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan best. Als je een dynamo tegen een autoband zou plaatsen als bij een fiets, dan komt er echt energie uit die dynamo. En in je motorruimte zit een dynamo, die ook voortdurend energie opwekt. Geen enkel probleem dus.
14 jaar geleden
Er zijn maar weinig verbrandingsmotoren zonder dynamo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elke auto zit al een dynamo die dat doet ; misschien niet meteen aan de banden, maar wel aan draaiende delen van de motor ; daarmee laadt je je accu op en daar werken dan weer je lampen, je elektrische ramenopener, je ruitenwisser, je radio, je handsfree enz. op.
Meer dynamo's er aan hangen schiet eigenlijk niet op ; de energie die in de accu KOMT moet natuurlijk ook weer ergens vandaag komen, en dat is in dat geval de benzine.
Op de fiets moet je ook harder trappen als je lamp aan staat ; je krijgt in de natuurkunde nu eenmaal niets voor niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Dit is precies het soort antwoord dat ik zelf zou hebben getypt.
Dat gebeurd inderdaad al, met de accu in je auto!

Je kan echter niet zorgen dat die accu dan weer de wielen laat draaien, die dan weer de accu vullen: want door de wrijving gaat er energie verloren waardoor je geen perpetuum mobile hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auto´s wekken ook energie op en slaan dat op in de accu of geven het af aan de stroomverbruikers, verlichting en bougies. Het starten kost erg veel stroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet hierbij wel in acht nemen, dat het energie opwekken via een dynamo ook gewoon energie kost.
Op je fiets moet je extra veel kracht geven als je je dynamo aandrijft. Dit komt door de rolwrijving die een dynamo veroorzaakt.
Een dynamo in de auto heeft dus ook energie (benzine( nodig om in werking gezet te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar......, auto's kunnen WEL energie opwekken bij het (af)remmen. Het remmen gebeurt nu door simpel stilstaande remblokjes tegen de draaiende wielremschijf aan te drukken. Hierdoor wordt veel energie verspild. Het alternatieve remmen wordt nu al soms toegepast door daarmee een zwaar vliegwiel aan te drijven. Bij het optrekken van de auto wordt de aldus opgeslagen energie van het draaiende vliegwiel gebruikt om het voertuig op gang te brengen. En da's pure winst dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kan dat wel, zet een dynamo tegen je wielen en je krijgt energie. Alleen kost het dan weer meer energie om je auto te laten rijden wegens de weerstand die zo'n dynamo geeft. Uiteindelijk levert het niks op, dus waarom zou je dat dan doen.