Een betoog kan op beide gebaseerd worden, maar volgens wikipedia wordt een betoog vaak gebaseerd op subjectieve argumenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een betoog is verbale communicatie, waardoor je een stelling mee probeert te bewijzen.

Dat kan gebeuren door zowel meningen als feiten aan te dragen. Maar door feiten te gebruiken ben je overtuigender.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan over bepaalde onderwerpen neutraal praten, of je mening erin verwerken.

Met een betoog verwerk je dus je mening ergens in, met een beschouwing niet.

Als je een beschouwing schrijft over de missie in Afghanistan dan zet je alle voor en nadelen uiteen, de persoon die het leest kan zelf beslissen wat hij of zij de beste keuze vind.

Als je een betoog schrijft over de missie in Afghanistan dan wil je mensen overtuigen het eens te zijn met jou. Als jij dus tegen de missie bent, dan zet jij allerlei nadelen van de missie in Afghanistan in het betoog en ontkracht je argumenten van de voorstanders. Dit doe je door tegenargumenten te gebruiken.

''Een betoog is dus gebaseerd op meningen en feiten waarmee je iemand probeert over te halen het eens met jou te zijn.''