Dat geldt niet voor alle mensen, er zijn wel degelijk ook personen die 6 vingers aan 1 hand hebben. Niet veel, en het is een "foutje" in hun genetisch materiaal, maar de vraag klopt dus niet! Polydactylie wordt dit genoemd. De oorzaak ervan is vaak onbekend.
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vreemd gezicht +

Andere antwoorden (6)

Anders klopt het rijmpje niet meer!
Naar bed, naar bed, zei duimelot....

Toegevoegd na 1 dag:
Oh ja, en sommigen onder ons kunnen maar tot 10 tellen.
0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9! Verrek, er klopt iets niet. Opnieuw beginnen dan maar. Oh had ik maar 9 vingers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst nog wat eten zei likkepot...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar moet je dat halen? vroeg lange jan :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ìn grootmoeders kastje zei ringelding....
Het is eigenlijk puur toeval... Bij de reptielen zijn er dieren die 4 vingers hebben, en zijn er die 5 vingers hebben. De zoogdieren zijn onstaan uit de groep die 5 vingers hebben. Evolutie is niet altijd de exact beste oplossing, maar wel de oplossing die het op dat moment beter doet dan andere. Misschien was 6 of 7 vingers nog beter geweest, of precies hetzelfde als 5 vingers. Deze oplossing zit inderdaad ergens in de genen gecodeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'De hand met vijf vingers is de primitieve toestand die we ook aantreffen bij reptielen. Bij een aantal zoogdieren, zoals mensen en andere primaten (apen), is deze primitieve toestand behouden. Bij primaten kun je je daar wel iets bij voorstellen, aangezien dit een groep zoogdieren is die we vaak in de bomen aantreffen; en dan zijn beweeglijke vingertjes heel handig.

In de loop van de evolutie heeft de mens zich ontwikkeld tot een typische bodemlevende mensaap (in tegenstelling tot bijvoorbeeld orang-oetans), maar een beweeglijke hand bleef handig (werktuiggebruik). De hand met vijf vingers is dus een oeroude oorspronkelijke situatie die behouden is gebleven in de loop van onze evolutie. 'Aardig is dat je zou kunnen zeggen dat zoogdieren zoals koeien en paarden, als we kijken naar de vijfstralige toestand van de hand, verder zijn geëvolueerd dan de mens.

Het is de combinatie van bepaalde aspecten die in de loop van de evolutie zijn veranderd (de enorme vergroting van het brein) en aspecten die veel minder zijn veranderd (de hand) die uiteindelijk hebben gezorgd voor het menselijk "succes".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders passen de handschoenen niet meer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat 10 vingers aan 2 handen een veel mooier getal is dan 12 vingers. We leven hier met een tientallig stelsel dus het is ook lekker handig met rekenen op je vingers.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk domme vagen moet je dom beantwoorden of zoals het eerdere antwoord, anders klopt het rijmpje niet meer, een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens lange betogen gelezen van wiskundigen die roepen dat een telsysteem gebaseerd op 12 in plaats van 10 een veel beter, intuïtiever systeem is. Ik denk dat deze mensen het niet erg hadden gevonden als we lekker makkelijk met een 12-cijferig stelsel op onze handen hadden kunnen rekenen (en, in de tweede link, zelf aangeven hóe je met een 12-cijferig stelsel op 1 hand zou kunnen rekenen). http://base12.org/ http://www.rattlesnake.com/notions/base-12.html
zondag
13 jaar geleden
Ach dat waren die wiskundigen die 6 vingers aan elke hand hadden; zij konden ook nog eens niet tot tien tellen ;-) @Gepoka, je had me door ;-) Een mens kan net zo goed vragen waarom we geen 2 monden of 3 ogen hebben.
Bij de schepping geschapen door God dus volmaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom 5? Waarom zou 6 niet volmaakt zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we zo geschapen zijn door God, ook jullie hebben 5 vingers aan iedere hand, en meer of minder is onvolmaakt, maar als jullie er grappen over willen maken doe dat dan onderling en val ons er niet mee lastig.