Hoe kan iets nu al het "product van het kaar" zijn?

Dit beslis je toch pas aan het eind van het jaar? Nou, dit was toch echt wel het product van het afgelopen jaar.

Ook hoor je het bijna in elke reclame: gekozen tot beste product van het jaar! DOOR WIE? en waarom bijna elk product?

Of ben ik de enige die dit best vreemd vindt?

Toegevoegd na 32 seconden:
Ik bedoel dus, product van het Jaar (goeiemorgen wat een typfout, sorry)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Door wie: door het inteeltclubje waarvan de leden elkaar willen bevoordelen.

Waarom bijna elk product: omdat dat inteeltclubje gewoon zóveel categorieën bedenkt dat er voor ieder product een plekje is.

Waarom aan het begin van het jaar: omdat het kan.

Het is net zoiets als de verkiezing van winkelketen van het jaar. Vrijwel ieder jaar winnen zowel V&D als HEMA die prijs. Wonderlijk, je zou toch denken dat die in dezelfde categorie (warenhuis) vallen.

Maar dan zou maar één van de twee kunnen winnen, en dat is niet de bedoeling. Ze doen eraan mee om zichzelf te promoten. Dus worden er twee categorieën bedacht, en kunnen HEMA en V&D allebei winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk is dat dan dus een verkiezing geweest over producten die vorig jaar vernieuwend waren en nu dus het nieuwe jaar een extra labeltje krijgen.

Ik heb op hun site gekeken
( http://www.productenvanhetjaar.nl/index.php ) en daar wordt ik niet veel wijzer van, dus ik heb er maar een mailtje aan gewaagd. Wordt (hopelijk) vervolgd.

Toegevoegd na 9 uur:
Nou, ik heb antwoord gekregen op mijn mailtje... en weet nog steeds helemaal niets.

Het antwoord luidt letterlijk:

Geachte mevrouw,

Wij zijn licentiehouder van het concept. Het concept werkt zo in 35 landen
over de gehele wereld.

Hartelijke groeten,

[naam reply'er]
Producten van het Jaar Nederland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eind november 2009 een electrische tandenborstel gekocht waarvan de verkoper zei dat dit het beste product van het jaar 2010 is. Uiteraard vond ik dit vreemd. Heb veel vragen gesteld: wie heeft dit bepaald, wie zit er achter de organisatie, waarom weet je dit nu al, etc. Hij wist op geen van de vragen het antwoord, alleen dat het zo was. Ik kon het ook nergens terugvinden op internet. Vorige week kwam de reclame van OralB voorbij. En ja hoor, het blijkt echt zo te zijn.

Ik snap er dus ook helemaal niks van. Welke categorieen zijn er dan? Hoe kunnen er meerdere producten uitgeroepen worden tot 'beste product van het jaar'?

Vaag, vaag en nog eens vaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het product van het jaar 2010 gaat het om nieuwe producten. In diverse categorieën (dranken, lichaamshygiëne, onderhoudsproducten, voeding, kleine huishoudartikelen, doe-het-zelf, tuinieren, enz.) worden door 10.000 Nederlanders het product met het meest vernieuwende karakter voor het komende jaar gekozen. Deze producten mogen dan een jaar lang "Product van het jaar....." heten.
Een soort eretitel om het product te promoten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Aanvullende informatie:
De merkenproducenten, van midden- en kleinbedrijf tot multinationals, sturen gratis de producten die zij vernieuwend achten, naar Producten van het Jaar Nederland.

Alle door de merken voorgestelde producten worden geanalyseerd door het Comité voor Peterschap en Ethiek, dat oordeelt over de geldigheid van de inzendingen en het vernieuwende karakter van de producten. De geselecteerde producten worden vervolgens onderworpen aan het oordeel van 10.000 consumenten.

Het marktonderzoeksbureau Dedicated Research, partner van Producten van het Jaar, gaat over tot de verkiezing bij consumenten.

De door het publiek verkozen producten ontvangen De Grote Marketing & Innovatieprijs en mogen deze titel een jaar lang dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoe kunnen die 10.000 consumenten nu een oordeel vellen over een nieuw product??? Krijgen ze al die producten in iedere categorie thuis gestuurd? Het antwoord weet ik natuurlijk, dat kan nooit. Maar dan is het een nogal scheve verkiezing. De grote merken zullen dan altijd winnen van de kleine merken, omdat deze merken over een vele grotere naamsbekendheid beschikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De producten liggen al wel in de schappen, maar zijn dan nog niet echt bekend bij het grote publiek. (zie ook antwoord Maartje 36) Zo'n titel "product van het jaar ...."geeft wel meer bekendheid. Voor zo'n fantastische reclame hebben de fabrikanten vast ook wel wat promotiemateriaal over.