Ben je wel eens zo dronken geweest dat je de volgende dag bepaalde dingen niet meer kon herinneren, bijvoorbeeld hoe je bent thuisgekomen?

Ik hoor wel eens verhalen dat mensen zo dronken waren dat ze niet meer wisten hoe ze thuis zijn gekomen of dat ze een stuk van de avond in hun geheugen missen.

Ik ben in het verleden wel eens behoorlijk bezopen geweest, maar zelfs na mijn ergste dronkenschappen kon ik me nog altijd alles herinneren. Al heb ik gênant staan dansen op het biljart of al ben ik waggelend en zingend of ziek naar huis gelopen of gebracht, ik kon me altijd alles herinneren.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Is het jullie wel eens gebeurd dat je zo dronken was dat je de volgende dag stukken miste in je geheugen?

Wat gebeurt er wetenschappelijk gezien dan? Zijn er hersencellen afgestorven? Is het misschien puur iets psychologisch?

Oh, en voeg gerust de leuke details van je meest dronken avond toe! Leuke anekdotes bij de wetenschappelijke verklaringen zijn natuurlijk welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
9.7K

Antwoorden (9)

Ik geef toe dat ik dat in mijn studententijd weleens heb meegemaakt. Nu word ik gewoon moe als ik veel drink en ga slapen. Ik weet van mezelf dat ik geen gekke dingen doe als ik drink. Sommige dingen lijken niet zo belangrijk als je gedronken hebt, dus die blijven niet hangen. Ik had een routine met het wakker worden; je mond proeven (smaakt het naar bier? niet je tanden gepoetst, niet gekotst....smaakt het normaal? wel je tanden gepoetst), Sleutels? Fiets staat in de kelder....
Ik heb het nu nog ook zonder drank...toen mijn moeder in het ziekenhuis lag had ik een drukke agenda, veel dingen doe je op automatische piloot. "Ben ik vandaag naar Rotterdam gegaan?" Met drank op blijven sommige triviale dingen niet hangen, zoals naar huis fietsen, daarentegen kunnen sommige dingen je in één klap weer nuchter maken.
Ik heb van één bepaalde avond nog steeds een gat van een uurtje of 3.

Toegevoegd op 22-05-2009 17:40:02
Ik denk dat het psychologisch is......als ik nuchter op een avond met 5 interessante mensen praat en met 1 oninteressant persoon, dan zal ik de volgende dag niets herinneren van het gesprek met het oninteressante persoon.

Toegevoegd op 22-05-2009 17:53:47
.....en wakker worden naast iemand waar je de onvermijdelijke vraag moet stellen heeft ook z'n charmes....je bent maar één keer jong...."euh....wie ben jij ookalweer?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mij een keertje overkomen dat ik zo ver heen was dat ik een deel van die avond niet meer herinner. Ik was op vakantie in Israël en daar had ik een kroegje gevonden die het wel erg leuk vond om gratis shotjes vodka weg te geven (aan de hele kroeg). Je kreeg ongeveer daar bij elk drankje dat je bestelde 1 gratis shot vodka. Nu hield ik dat nog wel vol maar op een gegeven moment begon de barman gratis shotjes drank met 95% Alcohol spul te geven een half uur daarna was ik helemaal weg. Ik weet nog dat we met zijn alle zo dronken waren dat we niet meer naar huis konden komen dus hebben we een taxi besteld. De volgende dag was ik mijn trui kwijt (ik weet nog steeds niet wat ik er mee heb gedaan) dus paar dagen daarna gingen we terug naar die kroeg om te kijken of ze hem hadden gevonden. Toen ik daar kwam had de barman mijn trui aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nog nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ooit eens 's ochtend wakker geworden dat het me inderdaad wel een tijdje duurde voordat ik de hele film weer compleet had. Maar de puzzle stukje vielen snel op de plaats toen ik me realiseerde wat de oorzaak was van een verschrikkelijke pijn in mijn kaak...

Ik geloof niet dat je zo veel kunt drinken zonder je iets te kunnen herinneren. Het kan misschien wat moeizamer opkomen in je herinnering. Maar dat je een deel van de avond echt compleet vergeten bent geloof ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo,

Nou mij is het wel eens overkomen hoor (eigenlijk meer dan eens :p). Het is dan niet zo dat je selectief dingen onthoudt. Op een gegeven moment, als je erg veel op hebt, functioneren bepaalde hersengebieden niet (goed) meer. Dit merk je al bijv. als je niet meer goed kunt lopen of praten etc. In ieder geval, als je zo veel drinkt dat je stukken mist van de avond betekent dit dat het gebied in je hersenen dat dingen onthoudt, het termijngeheugen, niet functioneerde op dat moment. Kortom, je geheugen slaat de herinnering niet op en je kunt het je dan simpelweg niet meer herinneren omdat het nooit is opgeslagen.

En wat betreft de quotes.. Nouja daar kom ik nog wel eens op :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach als je bij de Marine (korps mariniers) bent geweest.

Ja toen regelmatig. Trots erop??? nee
Nu nog? nee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat er dingen zijn weggevallen is me nog nooit gebeurt (of kan ik me niet meer herinneren :) ).
Op één of andere manier weet ik me sommige dingen juist heel goed te herinneren... waaronder dat ik mijn vriend gevraagd heb de vis te verplaatsen omdat het ding rondjes zwom.
Of (nog erger) dat ik met de fiets prima tussen die twee paaltjes van het fietspad doorkwam, maar toen stak er een egel over...
Ik ben afgestapt, er om heen gelopen weer opgstart en verder gefietst... Een egel... weet je hoe klein zo'n beetje is en hoe breed een gemiddeld fietspad?

Ik heb besloten maar wat minder te drinken (ook voor alle egeltjes in Nederland),
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn joppige jaren ben ik regelmatig dronken geweest, maar niet zo dat ik bepaalde dingen niet meer kon herinneren.

Ik kan je wetenschappelijke vraag een beetje toelichten.

Als je onder invloed van alcohol verkeerd worden je kleine hersenen uitgeschakeld. De kleine hersenen zorgen o.a. voor de coodinatie van je spierbewegingen en informatieverwerking (het bekende zwalken, je glas laten vallen, niet meer weten met welk gesprek je bezig bent, later niet meer weten wat je gedaan hebt, etc).

Tegenwoordig ben ik iedere dag 24 uur 'dronken' omdat ik een behoorlijk stuk van mijn kleine hersenen mis. Meestal weet ik nog wel wat ik heb gedaan, maar op een hele slechte dag gaat alles aan mij voorbij en vind ik de volgnede dag kapotte glzaen en borden in de vuilnisbak.

Van alcohol incidenteel gaan je hersencellen niet direct kapot, maar bij een constant niveau bestaat de kans dat ze afsterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik niet meer