Wat is een dokters handschrift?

Hoor er vaak mensen dingen over zeggen, maar wat is het nou precies? Een bepaalde manier waar op een dokter schrijft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
8.6K

Het beste antwoord

Een voor een burger onleesbaar handschrift. Hierdoor worden ook wel eens fouten door verpleger(ster)s gemaakt, wat het leven kost van sommige patiënten!
Aan de anderekant hoef je geen dokter te zijn om een dokters handschrift te hebben! kortom het is slordig schrijven! Het enige verschil is dat dokters ook "Dokterstaal" schrijven, is medischetaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

EEn zeer slordig, niet te lezen handschrift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal slaat die uitdrukking op een onleesbaar handschrift. Het is langzamerhand een wat archaïsche uitdrukking omdat zowel recepten als verwijsbrieven tegenwoordig meestal via de computer worden geschreven. Of dat de leesbaarheid voor leken zoveel groter maakt betwijfel ik, want een groot deel van de onleesbaarheid van het handschrift van dokters werd altijd al veroorzaakt door de medische terminologie. Met andere woorden: als je het woordbeeld niet oppakt is zo goed als elk handschrift moeilijk te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hanepoten handschrift wordt t ook wel genoemd, onleesbaar met heel veel uitschieters en krullen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een begrip dat men aan dat handschrift heeft gegeven omdat het voor de meeste mensen onleesbaar is.
Zelfs de apothekersassistente hebben soms zoveel moeite met lezen dat ze de dokter moeten bellen wat hij heeft opgeschreven.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij ons worden de recepten trouwens getypt en uitgeprint en dan nog snap je er geen barst van wat je voorgeschreven krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
An sich verschilt een doktershandschrift niet wezenlijk van dat van veel andere beta's. (Het zijn vaak wel beta's die zo snel aan elkaar schrijven).

Het grote verschil tussen het zogenaamd 'onleesbare' doktershandschrift en de best wel leesbare kattenbelletjes van pak hem beet je vader, is dat je geen flauw idee hebt vaak wat er staat.

We lezen namelijk woorden niet eens zozeer letter voor letter, maar het hele woordbeeld ineens Zou je dan heel slordig een bekende eenvoudige tekst opschrijven, dan zou je hem met weinig moeite kunnen lezen. Jammer genoeg is dat op de computer niet echt te demonstreren,maar probeer het maar eens uit.

De termen die een dokter opschrijft echter zijn voor de meeste mensen Latijn (en vaak zijn ze dat ook letterlijk) waardoor je uit de vier, vijf leesbare letters in een woord niks hebt. Om het hele woord te lezen heb je ALLE letters nodig.

Wanneer je echter wat meer thuis bent in dokterslatijn of wet welke medicijnen namen hij heeft opgeschreven, dan is ook een doktershandschrift net zo goed te lezen als dat van een andere snel aan elkaar schrijvende persoon.

Een doktershandschrift is dus een handschrift dat je op het eerste oog niet goed kunt lezen. Dat ligt echter niet aan het handschrift zelf, maar veel meer aan de tekst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is onleesbaar en onbegrijpelijk wat er staat. Als je al de woorden zou kunnen lezen, dan zou je nog niet begrijpen wat er staat omdat er vaktaal gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak onleesbaar!!

Niet duidelijk door het aan elkaar schrijven van lussen an halen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel lelijk schrijven