kan ik mijn baardagaam in bad doen tijdens de winterrust?? en mag ik deze dan voeren of helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.4K

Antwoorden (3)

Winterrust houdt volgens mij is dat het beestje nog wel enigszins actief is, maar veel rustiger dan normaal.
Ik zou hem niet in bad doen tijdens de winterrust (2 maanden lang) om het beestje ook echt zijn rust te gunnen en zijn biologische klok niet te verstoren door een plotselinge temperatuurswisseling.
Voeren kan geen kwaad al zal ik er als ik jou was niet op rekenen dat hij erg veel trek heeft. Voer dus ik kleine hoeveelheden en voer pas meer als het oude bijna op is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het voeren moet je langzaam afbouwen.
om te voorkomen dat het laatste voer in de darmen van het beestje gaat rotten, moet je hem voor de winterrust een lauwwarm bad geven.
13 jaar geleden
Baardagamen gaan in winterrust en niet in winterslaap. Bij winterrust vertraagt de hartslag van het dier, maar blijft de lichaamstemperatuur constant. De periode van winterrust begint wanneer de winter zijn intrede doet in het land. Het kan zo'n 2 maanden duren. Tijdens deze periode zal de baardagaam de donkere hoekjes van het terrarium opzoeken en veel minder tot niets eten.
Tijdens de winterrust moet je de duur en de intensiteit van het licht verminderen. Je kan dit doen door middel van dimmers en tijdschakelaars.
Voorzie altijd vers water en wat eten. Soms zal de baardagaam toch nog wat komen eten. Dit verschilt per dier. Je kan de keuze geheel aan de baardagaam laten, deze zal zelf wel de donkere hoekjes opzoeken als hij of zij daar zin in heeft.
Als een baardagaam zijn eerste winter doorbrengt zal hij of zij niet altijd in winterrust gaan. Jonge dieren kunnen nog altijd veel UVB licht gebruiken en hebben voedsel nodig om te groeien.

Als de baardagaam in de laatste week voor de winterrust helemaal geen voer gegeten heeft, dan is het verstandig om hem een lauwwarm bad te geven. Dan kunnen zijn darmen worden ontlast. Zodra z'n darmen leeg zijn kan de winterrust beginnen.
Amadea