Het is in feite precies hetzelfde...
oordelen is een tikje meer dynamisch dan overtuiging...
Je bent overtuigd en je oordeelt... Voel je het verschil in dynamiek?

Het is in feite precies hetzelfde, alleen mensen die oordelen zijn net wat minder dogmatisch en standvastig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een oordeel is iets wat je direct kan hebben (goed of slecht), zonder er over nagedacht te hebben. Een goed oordeel wordt bijvoorbeeld genomen door een rechtbank waarbij alles tegen elkaar word afgewogen.
Een overtuiging is een geloof over iets waar je keer op keer over hebt nagedacht en helemaal geintegreerd hebt in je identiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een oordeel en een overtuiging? Een oordeel is veel minder zeker als een overtuiging. Een oordeel kan zowel een zijnsoordeel als een waardeoordeel zijn. Zijnsoordelen zijn eigenlijk feiten. Waardeoordelen komt dichter bij overtuigingen maar alleen bij een overtuiging ben je echt zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taalkundig zijn het synoniemen.

In praktijk is een oordeel een mening en een overtuiging een oordeel over je mening, namelijk dat deze waar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oordeel heb je altijd over iets/iemand; een overtuiging heeft te maken met jezelf en hoe jij in het leven staat.

Voor een oordeel is er dus een andere persoon/instantie/ding nodig. Voor een overtuiging niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oordelen is bestraffend en overtuigingen zijn persoonlijke meningen.