Kan een patient zomaar overstappen van psychiater naar huisarts? De huisarts is bereid om mee te werken en zorg te verlenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (4)

Je bent in Nederland vrij in de keuze van je arts, en ook vrij om te kiezen voor zorg of niet (tenzij je natuurlijk gedwongen opgenomen bent, wat alleen in tamelijk extreme gevallen gebeurt).

Als je huisarts de behandeling van de psychiater wil overnemen en jullie daar allebei vertrouwen in hebben, staat je dat in principe vrij. Bedenk echter wel dat de huisarts géén psychiater is, maar een allround basis-arts, die niet voor niets veel mensen doorstuurt naar de diverse specialisten. De kans dat je vroeg of laat toch weer doorverwezen wordt, is dus wel aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een huisarts heeft zich na de algemene studie geneeskunde (basisarts) gespecialiseerd in huisartsengeneeskunde, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, het is een kwestie van ieder z'n vak met alle mogelijkheden en beperkingen die daarbij horen. Roerend eens! :-)
Als je vrijwillig een psychiater consulteert dan kan je ook ermee stoppen. Als jij de huisarts meer vertrouwd of denkt hiermee verder te komen moet je dat doen. Een huisarts is echter geen psychiater.
ronron1212
13 jaar geleden
In principe is dat geen probleem. Zeker als de huisarts bereid is om mee te werken dan ziet hij of zij kans om de behandeling over te nemen. Is de situatie van de patiënt stabiel dan gebeurt dat in de praktijk vaak ook zo. Als het nodig is kan er later altijd weer een beroep op de psychiater worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tendens is inhet algemeen dat er minder therapie en meer medicatie wordt gegeven. De psyciater rapporteert aan d ehusiarts. Als er geen therapie nodig is dan kan de huisarts in principe de medicatie overnemen, gesteld dat daarvoor geen aanvullende onderzoeken nodig zijn,die verdere specifieke specialistische deskundigheid vergen. Als de huisarts je ligt en daarvoor de weg weet dan zou ik het doen.